Μπορεί η ανάλυση των φίλτρων που χρησιμοποιούνται στο Instagram, να διαγνώσει αν ο χρήστης πάσχει από κατάθλιψη; Σύμφωνα με την επιστήμη, μάλλον ναι.
Μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό EPJ Data Science από τους Andrew Reece και Christopher Danforth, διαπίστωσε ότι το περιεχόμενο που δημοσιεύετε στο Instagram και πώς επιλέγετε να το επεξεργαστείτε, θα μπορούσε να είναι ένας πιθανός δείκτης της ψυχικής σας υγείας.
Στην έρευνα, αναλύθηκαν περισσότερες από 40.000 φωτογραφίες 166 ατόμων. Αφού πρώτα διαχωριίστηκαν τα μέλη της ομάδας σε πάχοντες από κατάθλιψη και μη, χρησιμοποιήθηκε η εκμάθηση των μηχανών προκείμένου να αναλυθούν οι τρόποι μεταβολής των φωτογραφιών μεταξύ των δύο ομάδων ανθρώπων. Διαπιστωθηκε ότι οι καταθλιπτικοί άνθρωποι τείνουν να φιλτράρουν τις φωτογραφίες τους λιγότερο συχνά από τους ανθρώπους που δεν είναι. Το "Inkwell" - ένα φίλτρο που μετατρέπει σε ασπρόμαυρες τις φωτογραφίες - ήταν το πιο δημοφιλές φίλτρο που χρησιμοποιούσαν οι καταθλιπτικοί άνθρωποι, των οποίων οι φωτογραφίες είχαν περισσότερες πιθανότητες από τους μη καταπιεσμένους συνομηλίκους να περιέχουν ένα πρόσωπο. Στον αντίποδα, το φίλτρο "Valencia" ήταν το πιο δημοφιλές στους διανοητικά υγιείς χρήστες.
Στη συνέχεια, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν λογισμικό για να αναλύσουν την απόχρωση κάθε φωτογραφίας, τον κορεσμό των χρωμάτων και τη φωτεινότητα, καθώς και τον αριθμό των προσώπων που περιείχε. Επίσης συγκέντρωσαν πληροφορίες σχετικά με τον αριθμό των αναρτήσεων ανά χρήστη και τον αριθμό σχολίων και "like" σε κάθε ανάρτηση.
Ο κ. Reece και ο κ. Danforth διαπίστωσαν ότι όσο περισσότερο σχόλια και "like" είχε λάβει μια φωτογραφία, τόσο πιο πιθανό ήταν να έχει αναρτηθεί από έναν καταθλιπτικό συμμετέχοντα. Επιπρόσθετα διαπίστωσαν ότι οι καταθλιπτικοί χρήστες τείνουν να δημοσιεύουν πιο συχνά.
Οι ερευνητές της συγκεκριμένης μελέτης, αναγνωρίζουν ότι το μέγεθος δείγματος ήταν σχετικά μικρό, αλλά είναι αισιόδοξοι για το ποια θα μπορούσαν να είναι τα αποτελέσματα της μελέτης για μελλοντική έρευνα και πραγματική εφαρμογή στον τομέα της διάγνωσης των προβλημάτων ψυχικής υγείας, χρησιμοποιώντας το Instagram. "Δεδομένου ότι οι υπηρεσίες ψυχικής υγείας δεν είναι διαθέσιμες ή έχουν υποχρηματοδοτούνται σε πολλές χώρες, αυτή η υπολογιστική προσέγγιση, που απαιτεί μόνο την ψηφιακή συγκατάθεση των ασθενών για να μοιραστούν τις ιστορίες των κοινωνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης, μπορεί να ανοίξει δρόμους για τη φροντίδα που είναι σήμερα δύσκολο ή αδύνατο να παρασχεθούν" καταλήγουν.