Απαγόρευση βαψίματος-μάσκας «Τζόκερ»
Κατά την προβολή της ταινίας «Τζόκερ» απαγορεύονται ρητά οι μάσκες όπως και το βάψιμο του προσώπου, που παραπέμπει στον ομώνυμο χαρακτήρα, με πολλούς κινηματογράφους να ακολουθούν τον παραπάνω κανονισμό προς αποφυγή ενός νέου μακελειού.
Η ελληνική αστυνομία, στο μεταξύ, επενέβη το Σαββατοκύριακο, σε δύο κινηματογράφους απομακρύνοντας ανήλικους θεατές από την αίθουσα, καθώς η ταινία προορίζεται για άτομα άνω των 18, λόγω των σκηνών βίας.
Ο πανικός γύρω από τον «Τζόκερ»
Πολλοί είναι εκείνοι που αντιδρούν εξαιτίας της βίας ενώ για άλλους ο χαρακτήρας αποτελεί τον μεγαλύτερό τους φόβο.
Ο ψυχίατρος Νιλ Μπάρτον, στο psychology today, τονίζει πως ο φόβος απέναντι στους κλόουν ενδέχεται να ενταθεί από την παρουσίασή τους ως ψυχοπαθείς.
«Ο Τζόκερ φοράει κάποιες φορές στο πέτο του ένα λουλούδι, που ενώ φαίνεται ακίνδυνο, μπορεί να αποδειχθεί όπλο», αναφέρει ως παράδειγμα ο Μπάρτον, εξηγώντας τον τρόπο που προκαλεί αβεβαιότητα και άβολα συναισθήματα στους θεατές αναφορικά με τις προθέσεις του.
Κακός «Τζόκερ» ή κακή συμπεριφορά;
Επιστημονική μελέτη του Πανεπιστημίου Κολούμπια αναφέρει ότι ο τρόπος που εκλαμβάνουμε την «κακή συμπεριφορά» των άλλων επηρεάζει την κρίση μας απέναντί τους, γεγονός που διαφέρει ανά ηλικία.
Οι ενήλικες συγκεκριμένα δικαιολογούν δυσκολότερα τις κακές συμπεριφορές εν αντιθέσει με τα παιδιά, που δεν φάνηκε, σύμφωνα με την μελέτη, να διακρίνουν την διαφοροποίηση στα χαρακτηριστικά της συμπεριφοράς κάποιου που δεν εντάσσονται στην κοινωνική νόρμα.
«Οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν συχνά τις ηθικές παραβάσεις, είτε σε συμπεριφορές άλλων είτε στη δική τους. Η μελέτη αυτή αποκαλύπτει ότι ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουμε αυτά τα άτομα μπορεί να επηρεαστεί έντονα από τον τρόπο με τον οποίο οι άλλοι περιγράφουν τις παραβάσεις τους» αναφέρει χαρακτηριστικά η Λαρίσα Χέιφετζ.
Η Χέιφετζ προτείνει πως οι ενήλικες βασίζονται στην άποψη των άλλων και την περιγραφή τους για αυτούς αναφορικά με το αν κάποιος είναι κακός.
Η αντίληψη του «κακού», κατά συνέπεια, επηρεάζεται από τις γνώμες των άλλων, άρα θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι και στην περίπτωση του φανταστικού «ήρωα», ο «κακός» του χαρακτήρας είναι αποτέλεσμα του τρόπου που τον αντιμετώπιζε η κοινωνία, με αποτέλεσμα να επηρεάζονται ακόμα και όσοι δεν τον γνώριζαν.