Γνήσιο τέκνο της ανάγκης το Land Rover ξεκίνησε από την επιθυμία της Rover να σχεδιάσει ένα μοντέλο που θα μπορούσε να εξαχθεί και να τη διατηρήσει εν ζωή, απευθυνόμενο κυρίως σε αγρότες, σε στρατούς και υπηρεσίες ασφαλείας, μέχρι να εξελίξει νέα επιβατικά. Θετική ένδειξη για τους Βρετανούς ήταν η ζήτηση που υπήρχε για πολιτικές εκδόσεις του Jeep Willys, του μπαρουτοκαπνισμένου πρόγονου όλων των Jeep και τζιπ, ενώ μια ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια είναι ότι τα πρωτότυπά του, το 1947, βασίστηκαν σε πλαίσια από Jeep Willys.
Η βάση του πρωτότυπου Land Rover ήταν το Jeep Willys.
To μοντέλο παραγωγής που ακολούθησε διέφερε σε κάποια σημεία όπως τα φτερά, ήταν όμως και αυτό σπαρτιάτικο, από τη στιγμή που ήταν εργαλείο και με ένα αμάξωμα που όσο και αν το ψάξεις δεν υπάρχει περίπτωση να βρείς καμπύλη. Ο λόγος δεν ήταν το στυλ, και ας εξελίχθηκε σε σύμφυτο στοιχείο του χαρακτήρα του, αλλά κάτι πολύ πιο ρεαλιστικό: οι πρέσες που είχε αμέσως μετά το τέλος του πολέμου η Rover μόνο τέτοια σχήματα μπορούσαν να κατασκευάσουν.
Πρακτικό θέμα ήταν και η επιλογή του αλουμινίου για το αμάξωμα, που στην πορεία προβλήθηκε ως μοναδική ιδιαιτερότητα, όπως και είναι: οι μηχανικοί της μάρκας κατέληξαν στο ελαφρύ μέταλλο πολύ απλά γιατί δεν υπήρχε διαθέσιμο αρκετό ατσάλι και δεν ίσχυαν οι κρατικοί περιορισμοί στην προμήθειά του. Όσο προχωρούσε η παραγωγή αποθεώθηκαν και τα άλλα πλεονεκτήματα του αλουμινίου, όπως το μικρό του βάρος και κυρίως η αντοχή στη σκουριά, με αποτέλεσμα τα 2/3 των συνολικά 2.000.000 Defender που έχουν κατασκευαστεί να κυκλοφορούν ακόμα.
Το Land Rover ξεκίνησε με ένα κινητήρα 1.600 κυβικών και 50 ίππων, ήταν θορυβώδες, και δεν ξεπερνούσε τα 75 χλμ./ ώρα, αλλά ήταν αξιόπιστο και πρακτικό, λειτουργικό και σκληρό, οπότε ο μύθος του χτίστηκε γρήγορα και έγινε εμπορική επιτυχία. Στο τέλος, όχι μόνο έσωσε τη Rover, αλλά εξελίχθηκε και σε ξεχωριστό σήμα. Με μια διευρυμένη γκάμα, που περιελάμβανε κατά καιρούς πέρα από την κλασική τρίθυρη εκδοχή και την 5θυρη μακριά έκδοση πολλές ειδικές παραλλαγές.
Η γκάμα πάντα περιελάμβανε και ειδικές εκδόσεις
Φυσικά όλα αυτά τα χρόνια το σχήμα μπορεί να έμενε αναλλοίωτο, όμως το κλασικό Land Rover εκσυγχρονιζόταν τόσο μηχανολογικά όσο και στο εσωτερικό του που γινόταν σιγά σιγά -κυρίως από το 1972 και μετά- πιο επιβατικό. Οι βασικές οπτικές διαφοροποιήσεις πάντως με την πάροδο του χρόνου αφορούσαν κυρίως τη θέση των προβολέων, οι οποίοι μετακινήθηκαν από το κέντρο της μάσκας στα φτερά για λόγους προδιαγραφών.
Αν θέλουμε να σημειώσουμε μια χρονιά ορόσημο σε αυτή την πορεία αυτή είναι το 1983, όταν το Defender σχεδιάστηκε από την αρχή, χωρίς να αλλάξει όμως η εικόνα του και απέκτησε καινούργια και πιο άνετη ανάρτηση από το Range Rover.
Η ιστορία του Defender θεωρητικά ολοκληρώθηκε με τη δημοπράτηση του υπ΄αριθμόν 2.000.000, κομματιού, όμως υπάρχει περίπτωση να αποδειχθεί για άλλη μια φορά εφτάψυχο. Κι αυτό γιατί ο ινδικός όμιλος της Tata, στην οποία ανήκει εδώ και κάποια χρόνια όσο η Land Rover όσο και η Jaguar, μελετά τη μεταφορά της γραμμής παραγωγής του σε κάποια αναπτυσσόμενη χώρα, κατά πάσα πιθανότητα στην Ινδία, ώστε να εξακολουθήσει να παράγεται και να διατίθεται σε χώρες με λιγότερο αυστηρές προδιαγραφές εκπομπών ρύπων σε σχέση με τις ισχύουσες στην Ευρώπη.
Όσο για το διάδοχό του στη Land Rover εξετάζουν διάφορες προτάσεις, έχουν εμφανιστεί κάποια πρωτότυπα αλλά προς το παρόν δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο, oύτε για το πότε ούτε για το πως. Άλλωστε, παίρνει πάντοτε λίγο χρόνο μέχρι να βιώσει κανείς το πένθος του αποχωρισμού, προτού απλώσει τα φτερά του σε έναν καινούργιο έρωτα.