Την ίδια ώρα, καλλιεργώντας ισχυρές προσδοκίες άφησε να διαφανεί ότι η αξιολόγηση οδεύει σε αίσια έκβαση, καθώς η κοινή προσέγγιση, όπως είπε των ευρωπαίων δανειστών με την ελληνική κυβέρνηση για το δημοσιονομικό κενό, δημιουργεί μια εντελώς διαφορετική βάση στο πεδίο της διαπραγμάτευσης.
Το 2015 κλείνει με πλεόνασμα
Μιλώντας στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών ο κ. Χουλιαράκης ανακοίνωσε, προλαβαίνοντας τις εκτιμήσεις της ΕΛΣΤΑΤ, ότι ο προϋπολογισμός του 2015, αν και κινήθηκε σε περιβάλλον αυξημένης αβεβαιότητας και περιορισμένων ταμειακών ροών, θα κλείσει τελικώς με υπέρβαση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 0,2% ή κατά 830 εκ. ευρώ σε απόλυτους αριθμούς.
Η ίδια ενθαρρυντική εικόνα όπως ενημέρωσε τους βουλευτές, μεταφέρεται και στο πρώτο δίμηνο του 2016, υποστηρίζοντας ότι η οικονομική αβεβαιότητα, όπως αποδεικνύει η πορεία των spreds μέχρι τον Μάρτιο υποχωρεί και το οικονομικό περιβάλλον στο οποίο εκτελείται ο προϋπολογισμός του 2016, «έχει βελτιωθεί σημαντικά».
Ο αν. υπουργός χαρακτήρισε το 2016 «έτος καμπής» και υπογράμμισε εμφατικά, ότι θεμελιώδης προϋπόθεση για την οριστική έξοδο της χώρας από την κρίση είναι η ρύθμιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων τα οποία συνιστούν όπως χαρακτηριστικά είπε «το μεγάλο εμπόδιο και τον βρόχο του ελληνικού τραπεζικού συστήματος».
Διαπραγματεύσεις: σύγκλιση κυβέρνησης-Ευρωπαίων
Αναφερθείς ειδικότερα στην πορεία των διαπραγματεύσεων με τους δανειστές ο κ. Χουλιαράκης εξήγησε ότι η διαφορά αυτή τη φορά με όλες τις προηγούμενες έγκειται στο γεγονός ότι έχει αλλάξει η βάση της εκτίμησης του δημοσιονομικού κενού.
«Η εκτίμηση αυτή δεν είναι πλέον αυτή του ΔΝΤ το οποίο είχε μέχρι σήμερα καθοριστικό ρόλο, αλλά η ελληνική, η οποία είναι κοινή με των Ευρωπαίων δανειστών και είναι της τάξης του 3% του ΑΕΠ», είπε χαρακτηριστικά.
Από αυτά, το 1% θα καλυφθεί από την ασφαλιστική μεταρρύθμιση, ενώ το υπόλοιπο 2%, όπως πρόσθεσε, προβλέπεται μεν στο Πρόγραμμα, αλλά «οφείλεται και σε μη υλοποίηση προσδοκώμενων εσόδων, κυρίως από τα τυχερά παιχνίδια».
Ο αν. υπουργός εξήγησε ότι βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη η διαπραγμάτευση με τον ΟΠΑΠ, η οποία αν ολοκληρωθεί επιτυχώς θα αποφέρει στα δημόσια ταμεία έσοδα ύψους 0,5 δις ευρώ, γεγονός που, όπως εξήγγειλε «θα επιτρέψει ίσως κάποια φορολογικά μέτρα να παρθούν πίσω».
«Θα ψηφίσουμε τα μέτρα, αλλά …θα τα πάρουμε πίσω»
Στην κάλυψη του 2%, όπως επισήμανε αισιόδοξα θα βοηθήσει η μεταρρύθμιση της φορολογίας εισοδήματος, η οποία κατά τον ίδιον θα είχε κλείσει αν δεν είχε προβάλλει ενστάσεις το ΔΝΤ. Η επιβάρυνση σύμφωνα με τα λόγια του θα επιμεριστεί στα υψηλά εισοδήματα, από το όριο των 65.000 ευρώ και άνω, ελαφρύνοντας- «αντίθετα από την εικόνα που καλλιεργούν τα ΜΜΕ»- όπως διαμαρτυρήθηκε, σημαντικά τη μεσαία τάξη.
Στέλνοντας ένα μήνυμα αισιοδοξίας τόσο προς τους χειμαζόμενους από τις φοροεπιδρομές πολίτες, όσο και στην Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ που θα κληθεί να σηκώσει το βάρος της πολιτικής στήριξης των νομοσχεδίων που πρόκειται να κατατεθούν προσεχώς στη Βουλή, έσπευσε να προσθέσει «αν η πορεία των εσόδων πάει καλύτερα, αρκετά από αυτά τα μέτρα που θα νομοθετηθούν δεν θα υλοποιηθούν».
Αναφερθείς στην εκτέλεση του τρέχοντος προϋπολογισμού, διαπίστωσε βελτίωση του οικονομικού κλίματος και την ίδια ώρα ανακοίνωσε υπέρβαση κατά 832 εκ. ευρώ (393 εκ. από πρόσθετε έσοδα και 483 εκ. λιγότερες δαπάνες) του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα στο δίμηνο Ιανουαρίου- Φεβρουαρίου.
Που θα κριθεί το παιχνίδι
Ως θεμελιώδεις προϋποθέσεις που θα επιβεβαιώσουν τις εκτιμήσεις (και του ΟΟΣΑ) ότι από το β΄ εξάμηνο η Οικονομία θα εισέλθει σε θετικούς ρυθμούς μεγέθυνσης, ο κ. Χουλιαράκης προσδιόρισε: την αποκατάσταση του κλίματος εμπιστοσύνης και θετικών προσδοκιών, μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης που θα συμπαρασύρει και τη συζήτηση για το χρέος, άρση των τραπεζικών περιορισμών, η αποκατάσταση συνθηκών ομαλής ρευστότητας, η οποία θα κριθεί κατά μείζονα λόγω από το αγκάθι των κόκκινων δανείων που επηρεάζει καταλυτικά το σύνολο της Οικονομίας, αλλά και η μείωση των στόχων για επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων, η οποία θα απαλλάξει την δημοσιονομική πολιτική από τον έντονα προκυκλικό χαρακτήρα της περιόδου 2010-2015 που σχεδιάστηκε λανθασμένα σε εμπροσθοβαρή κατεύθυνση και καθήλωσε την Οικονομία στην ύφεση.
Η προσφυγική κρίση, όπως παραδέχθηκε ο υπουργός, αναδεικνύεται σε σημαντική δημοσιονομική παράμετρο. Ωστόσο, προκάλεσε αίσθηση η αδυναμία του να καταθέσει συγκεκριμένα οικονομικά στοιχεία για τα κονδύλια της δαπάνης. «Έχουμε δώσει 70 εκ. από ανακατανομές πιστώσεων και άλλα 38 εκ. από το τακτικό αποθεματικό, αλλά έχουμε ξοδέψει κι ένα αδιευκρίνιστο ποσόν για την προσφυγική κρίση», είπε αφοπλιστικά.
Να σημειωθεί ότι εξαιτίας ακριβώς αυτού του χαώδους συστήματος, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αρνείται να εγκρίνει κονδύλια για δαπάνες χωρίς παραστατικά.
Γιώργος Χατζηδημητρίου
Πηγή: reporter.gr