Η συνολική οικονομική κατάσταση με την μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, την υπεφρορολόγηση πλήττει όλη την αγορά με τα καταστήματα εμπορίας καυσίμων και τροφίμων να είναι στην κορυφή της σχετικής λίστας. Το ενδιαφέρον είναι ότι κλάδοι που αποτυπώνουν τη ζήτηση σε βασικά είδη όπως τα τρόφιμα και τα σούπερ μάρκετ συρρικνώνουν τον τζίρο τους.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο δείκτης κύκλου εργασιών στο λιανεμπόριο υποχώρησε τον Μάιο του 2016 κατά 8% σε σύγκριση με τον Μάιο του 2015. Η μείωση αυτή προήλθε κυρίως από την υποχώρηση του κύκλου εργασιών κατά 16,7% στα πρατήρια καυσίμων, κατά 7,2% στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων (σούπερ μάρκετ), κατά 5,6% στα καταστήματα πώλησης ειδών ένδυσης - υπόδησης, κατά 4,7% στα βιβλιοχαρτοπωλεία και κατά 2,8% στα φαρμακεία. Μεγάλη υποχώρηση παρουσιάζουν οι πωλήσεις και στα μεμονωμένα καταστήματα τροφίμων (κρεοπωλεία, μανάβικα κ.λπ.), κατά 7,4% τον Μάιο του 2016 σε σύγκριση με τον Μάιο του 2015.
Σημειώνεται παράλληλα ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ ως προς την αξία υποχώρησαν στο πεντάμηνο Ιανουαρίου - Μαΐου 2016 κατά 7,3% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ο δε όγκος πωλήσεων επίσης στον κλάδο των σούπερ μάρκετ υποχώρησε κατά 11,3%. Η πρόβλεψη δε για φέτος από την IRI θα είναι ότι θα μειωθεί κατά 3,9% η αξία πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ.
Αντίστοιχα είναι και τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και σε ό,τι αφορά τον όγκο πωλήσεων. Ο δείκτης όγκου στο λιανεμπόριο (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές) υποχώρησε κατά 6,4% τον Μάιο του 2016 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Η κατηγορία καυσίμων και λιπαντικών αυτοκινήτων καταγράφει επίσης τη μεγαλύτερη πτώση σε ετήσια βάση, 7,1%, ενώ αξιοσημείωτη είναι η υποχώρηση του όγκου πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ (κατά 6,2%), στα καταστήματα ειδών ένδυσης και υπόδησης (6,8%), όπως επίσης και στα μεμονωμένα καταστήματα τροφίμων (επίσης κατά 6,8%).
Αξίζει να σημειωθεί ότι λόγω Πάσχα, η περίοδος του Μάη, εφόσον συμπίπτει με τη μεγάλη γιορτή της Ορθοδοξίας, καταγράφει παραδοσιακά κάμψη στον κλάδο του λιανεμπορίου. Έτσι, η πρώτη εβδομάδα μετά το Πάσχα συνέπεσε χρονικά το 2016 εντός του Μαΐου, ενώ πέρυσι ήταν εντός του Απριλίου. Κατά την πρώτη εβδομάδα του Πάσχα, η κατανάλωση είθισται να είναι ελαφρώς μειωμένη, διότι οι καταναλωτές έχουν προβεί πριν σε αρκετές δαπάνες για την αγορά τροφίμων, ρούχων και παπουτσιών, αλλά και για τις μετακινήσεις τους.
Πηγή: reporter.gr