Οι εύποροι Κινέζοι καταναλωτές μέχρι σήμερα στρέφονταν στη Δύση προκειμένου να αποκτήσουν τα αγαθά πολυτελείας που επιθυμούσαν. Τα τελευταία ωστόσο χρόνια τα πράγματα φαίνεται πως αλλάζουν, καθώς δυναμικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται κυρίως στο χώρο της διατροφής – και όχι μόνο - αναδύονται και διεκδικούν πιο ενεργό ρόλο στον παγκόσμιο χάρτη.
Το μερίδιο τους στην αγορά αυτή την ώρα είναι μικρό έως και αμελητέο, οι ειδικοί παρ’ όλα αυτά επισημαίνουν πως πρόκειται για την αρχή μιας νέας τάσης. Κι αν αυτή την ώρα είναι πιο πιθανό στη ντουλάπα μιας Κινέζας να υπάρχει μια τσάντα Louis Vuitton ή Gucci, κατά πάσα πιθανότητα στο μέλλον θα σημειωθεί μεγάλη ανατροπή.
«Οι κινεζικές μάρκες δουλεύουν για την βελτίωση της ποιότητάς τους και έχουν μεγαλεπίβολα σχέδια», εξηγεί ο ακαδημαϊκός διευθυντής της σχολής σχεδίου και μόδας της IFA στη Σαγκάη, Jean-Baptiste Andriani. «Παλαιότερα οι καταναλωτές ήταν επιφυλακτικοί απέναντι σε ο,τιδήποτε προέρχονταν από την Κίνα. Πολλοί στην Ευρώπη αποφεύγουν τα κινεζικά προϊόντα συστηματικά, αφού φοβούνται πως θα βγουν ελαττωματικά», σημειώνει ο συγγραφέας του “The End of Copycat China”, Shaun Rein.
Χαβιάρι
Σε λιγότερο από δέκα χρόνια, η Κίνα κατάφερε να γίνει η πρώτη χώρα που παράγει χαβιάρι, ενώ αυτή την ώρα το προϊόν βρίσκεται στον κατάλογο των διάσημων εστιατορίων με σκούφο Michelin που έχουν επεκταθεί σε ολόκληρο τον κόσμο. «Πέντε χρόνια πριν, τα αυγά είχαν γεύση σαν λάσπη. Οι παρασκευαστές ωστόσο εστίασαν στην ποιότητα και με σταθερά βήματα προσαρμόστηκαν στα διεθνή πρότυπα. Πλέον οι πελάτες κάνουν λόγο για εξαιρετική γεύση, ενώ ζητούν χαβιάρι και για το σπίτι τους», σημειώνει ο γενικός διευθυντής της Gourmet Fine Foods, Giorgio Brandinelli.
Μόδα
Η Brand New China επέλεξε την περιοχή Sanlitun στο Πεκίνο για την έδρα της εταιρείας της. Το κατάστημα βρίσκεται μόλις λίγα μέτρα μακριά από τους διεθνείς οίκους, Chanel και Αrmani, αλλά παρ’ όλα αυτά προσεγγίζει πλήθος καταναλωτών.
Κρασί
Ήταν το 2008 όταν μια κινεζική εταιρεία παραγωγής οίνου κέρδισε ένα παγκόσμιο βραβείο και ξεχώρισε. Από τότε οι γευσιγνώστες φτάνουν ο ένας μετά τον άλλον στην Κίνα για να δοκιμάσουν την επόμενη σοδειά. Η χώρα αυτή την ώρα είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής κόκκινου οίνου και η έκτη μεγαλύτερη χώρα παραγωγής, σύμφωνα με τα στοιχεία της Vinexpo. Τα τελευταία χρόνια η μεσαία τάξη έμαθε να συνδυάζει τη γεύση του παραδοσιακού Bordeaux με την Coca Cola, ενώ έκανε τη συγκεκριμένη μίξη καθημερινή συνήθεια.
Καλλυντικά
Το 2013 η αγορά καλλυντικών της Κίνας κέρδισε 162,5 δισεκατομμύρια γουάν, ενώ το 2010 είχε συγκεντρώσει μόλις 89 δισ. «Οι Κινέζες δεν χρησιμοποιούν καλλυντικά από ξένες χώρες δεδομένου ότι έχουν και διαφορετικά χρώματα», εξηγεί ο επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας για την αγορά της χώρας, Shaun Rein.
Πηγή: bbc