Τα e-φαρμακεία ωστόσο απαγορεύεται να πωλούν φάρμακα, ενώ περιορίζονται στην προώθηση προϊόντων που μπορεί κανείς να βρει και σε οποιοδήποτε μαγαζί ομορφιάς. Γι' αυτό στην ουσία πρόκειται για e-shops και όχι online φαρμακεία, εξηγεί στο Penna o αντιπρόεδρος του Πανελληνίου Φαρμακευτικού Συλλόγου, κ. Γιάννης Δαγρές. Τον Ιούλιο που πέρασε, έπειτα από καταγγελίες, μπήκε λουκέτο σε δύο αντίστοιχα καταστήματα, ενώ οι ιδιοκτήτες τους οδηγήθηκαν στο αυτόφωρο, καθώς προωθούσαν προϊόντα "μαϊμού" θέτοντας σε κίνδυνο την υγεία των πελατών.
Στο εξωτερικό οι πωλήσεις των εν λόγω καταστημάτων αντιστοιχούν μόνο στο 10-12% επί των συνολικών πωλήσεων, καθώς ο κόσμος δεν εμπιστεύεται την ποιότητα των προϊόντων τους, υποστηρίζει ο κ. Δαγρές, ενώ επισημαίνει πως σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το νέο κανονισμό, τα online φαρμακεία θα πρέπει να φέρουν ειδικό λογότυπο. Στόχος είναι o περιορισμός περιστατικών κατά τα οποία ασυνείδητοι προωθούν αναξιόπιστα για την υγεία προϊόντα των καταναλωτών. Μέσα στο επόμενο διάστημα, όπου αναμένεται να επανέρθει η λειτουργία των πειθαρχικών, τα οποία καταργήθηκαν από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, θα γίνει μια ολική εκκαθάριση των αυθεντικών από τα μη αυθεντικά καταστήματα. Να σημειωθεί στο μεταξύ πως στα παραδοσιακά φαρμακεία - σε αντίθεση με τα διαδικτυακά -απαγορεύεται η πραγματοποίηση οποιασδήποτε διαφήμισης, ενώ για τους παραβάτες τα πρόστιμα είναι ακριβά.
Τα 75 εκατομμύρια ευρώ ξεπέρασαν τα κέρδη των ψηφιακών φαρμακείων τη χρονιά που πέρασε
Γιατί οι Έλληνες επιλέγουν τα online φαρμακεία και τι είναι αυτό που τους απομακρύνει από την παραδοσιακή τακτική ακόμα και για τα προϊόντα ομορφιάς;
Οι χαμηλότερες τιμές σίγουρα παίζουν καθοριστικό ρόλο, ενώ πλέον οι καταναλωτές φαίνεται να εστιάζουν και στην ταχύτητα της παράδοσης (28%), στην εξυπηρέτηση (22%), στην ευκολία εύρεσης προϊόντων (21%) αλλά και στη σωστή πληροφόρηση (10%), σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ). Τα e-φαρμακεία που θα καταφέρουν να υιοθετήσουν τις «απαιτήσεις» αυτές των καταναλωτών θα είναι προφανώς και αυτά που θα προσελκύσουν και τους περισσότερους πελάτες στο μέλλον.
Τουλάχιστον το 25% των ελληνικών ηλεκτρονικών φαρμακείων λειτουργεί με τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές και προσφέρει ολοκληρωμένες υπηρεσίες στους καταναλωτές, εφάμιλες αυτών που βρίσκονται σε κορυφαία γνωστά sites του εξωτερικού. Την ίδια στιγμή, ένα 10% αυτών αντιμετωπίζει προβλήματα νόμιμης λειτουργίας, αφού δεν διατηρούν όλα τα τυπικά στοιχεία της επιχειρηματικής δραστηριότητας (π.χ. ΑΦΜ, διεύθυνση κλπ), ενώ ένα 10% εμφανίζει σοβαρά προβλήματα λειτουργίας ως ηλεκτρονικά καταστήματα. Κατά συνέπεια, το ¼ των ψηφιακών φαρμακείων θα αντιμετώπιζε σοβαρότατα προβλήματα σε περίπτωση ουσιαστικής αξιολόγησης/πιστοποίησης από σχετικό φορέα. Οι Έλληνες ιδρυτές των online καταστημάτων εστιάζουν στην εξυπηρέτηση και στην υποστήριξη μετά την πώληση, αφού το 50% κάνει αποστολές στο εξωτερικό και εξυπηρετεί άμεσα τον πελάτη από απόσταση (π.χ. άμεση τηλεφωνική επαφή).
Τα online φαρμακεία απαγορεύεται να πωλούν φάρμακα και περιορίζονται σε συγκεκριμένα προϊόντα
«Ψωνίζω συχνά από τα online φαρμακεία και είμαι σχεδόν πάντα ευχαριστημένη. Πρόσφατα είχα μια άσχημη εμπειρία, όταν τα καλλυντικά που είχα παραγγείλει δεν ήρθαν ποτέ, καθώς όπως έμαθα αργότερα, μετά από δική μου κίνηση να τηλεφωνήσω στην εταιρεία, υπήρχε έλλειψη. Δεν ειδοποιήθηκα ωστόσο», σημειώνει η κ. Μαρία Καψή, η οποία συνηθίζει τις online αγορές. «Ένας καλός τρόπος να βρεις φθηνά και καλά e-shop είναι η αναζήτηση στο διαδίκτυο. Τα ηλεκτρονικά καταστήματα έχουν γίνει πάρα πολλά και το κάθε ένα από αυτά κάνει σημαντικές εκπτώσεις. Οφείλεις να συγκρίνεις τιμές, να κοιτάς τα μεταφορικά και να ενημερώνεσαι ώστε να μην σε εξαπατήσουν. Αυτά είναι μεμονωμένα περιστατικά. Συνήθως οι υπεύθυνοι καλούν τον πελάτη, τον ενημερώνουν για την παραγγελία, παραδίδουν άμεσα, ενώ γεμίζουν το κουτί με δώρα, όπως δειγματάκια, τσάντες θαλάσσης κτλ», προσθέτει.
Στο μεταξύ, τη θέση των κανονικών φαρμακείων επιβαρύνει και η απουσία πολλών βασικών φαρμάκων. Οι φαρμακευτικές εταιρείες σε πολλές περιπτώσεις τροφοδοτούν με το «σταγονόμετρο» την ελληνική αγορά, με αποτέλεσμα γνωστά παυσίπονα, αντιβιοτικά, εμβόλια, αντικαταθλιπτικά, αντιυπερτασικά, αντιυπερλιπιδαιμικά και άλλα φάρμακα να λείπουν συχνά από τα ράφια των φαρμακείων. Οι φαρμακοποιοί προκειμένου να εξυπηρετήσουν τους πολίτες προσφεύγουν συχνά σε «εσωτερικό δανεισμό» φαρμάκων, χρησιμοποιώντας ακόμη και μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τα ηλεκτρονικά φαρμακεία στην πλειονότητά τους αξιοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα για να βρουν αλλά και να ενημερώσουν τους καταναλωτές, ενώ την ίδια στιγμή λειτουργούν και εξειδικευμένα blogs για πιο ενεργή συμμετοχή των αγοραστών.