Στην Ελλάδα, οι μαθητές πηγαίνουν στο σχολείο στις 8:15, ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις, το κουδούνι για το σχόλασμα δεν χτυπά πριν τις 14:00. Λίγο νωρίτερα και συγκεκριμένα γύρω στις 13:30 τελειώνουν το πρόγραμμά τους τα παιδιά του Δημοτικού. Το ωράριο είναι συνεχές και δεν εμπλουτίζεται από κάποιο διάλειμμα μεγάλης διάρκειας, όπου τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να γευματίσουν, λόγου χάρη.
Διαφορετικά είναι τα πράγματα στη Φινλανδία, η οποία θεωρείται και η χώρα με το πιο πετυχημένο εκπαιδευτικό σύστημα της Ευρώπης. Κατά τα έξι πρώτα χρόνια φοίτησης, οι μαθητές πηγαίνουν στο σχολείο στις 9:00, ενώ αποχωρούν γύρω στις 14:00. Το ίδιο, με μικρές διαφοροποιήσεις, ισχύει και για τα παιδιά που βρίσκονται στα τρία τελευταία χρόνια της φοίτησης. Το πρόγραμμα, παρ’ όλα αυτά, στη χώρα είναι διακεκομμένο, καθώς οι μαθητές απολαμβάνουν το φαγητό τους κατά τη διάρκεια ενός μεγάλου, συνήθως μισάωρου, διαλείμματος, υπό την επίβλεψη δασκάλων και καθηγητών.
Περισσότερες οι διδακτικές ώρες στα ελληνικά σχολεία σε σύγκριση με αυτά της Φινλανδίας
Στην Αγγλία, η οποία επίσης βρίσκεται υψηλά στη λίστα με τις χώρες και τα εκπαιδευτικά τους συστήματα, το κουδούνι για την έναρξη της ημέρας, θα χτυπήσει στις 8:30, ενώ η λήξη θα σημάνει, επτά ώρες μετά και συγκεκριμένα, στις 15:30. Όσον αφορά τους μαθητές της Ολλανδίας, πηγαίνουν στο σχολείο στις 8:30, ενώ το πρόγραμμα τελειώνει στις 15:30 επίσης. Nα σημειωθεί, ωστόσο, ότι γύρω στις 12:00 κάνουν ένα μεγάλο διάλειμμα, το οποίο διαρκεί για 75 περίπου λεπτά.
Πολλές, συν τοις άλλοις, είναι οι διαφορές που εντοπίζονται στην οργάνωση του σχολικού χρόνου, μεταξύ των χωρών της Ευρώπης. Τα σχολεία στη Φινλανδία, κλείνουν στις καλοκαιρινές διακοπές για διάστημα δέκα εβδομάδων, ιδιαίτερα μεγάλη περίοδος αν συγκριθεί με με τις διακοπές στις άλλες χώρες της Γηραιάς Ηπείρου. Στον πίνακα, διαφαίνεται πως οι μαθητές κάνουν περισσότερες διακοπές στη Φινλανδία, τη Γερμανία, την Ιρλανδία, την Πορτογαλία, τη Γαλλία και την Ιταλία. Μόνο στην Αγγλία είναι λιγότερες. Η κατανομή, βέβαια, των διακοπών στη διάρκεια του χρόνου, εξαρτάται και από τις κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν στην κάθε χώρα.
Άξιο αναφοράς είναι, επίσης, το γεγονός ότι οι διδακτικές ώρες στην Ελλάδα, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, είναι πολύ περισσότερες από αυτές της Φινλανδίας, η οποία φημίζεται για το άριστο σύστημά της. Λιγότερες είναι οι ώρες και στην Αυστρία στις πρώτες τάξεις ενός μαθητή, ενώ αυξάνονται αισθητά και ξεπερνούν αυτές της Ελλάδας, όσο το παιδί μεγαλώνει. Μειωμένες σε σχέση με τη χώρα μας, είναι και οι διδακτικές ώρες των Νορβηγών μαθητών. Στη συνέχεια παρουσιάζεται ο πίνακας με τα αναλυτικά στοιχεία:
Συνολικός ετήσιος ελάχιστος αριθμός διδακτικών ωρών
ΧΩΡΑ | ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ | ||
ΗΛΙΚΙΑ 7 ΕΤΩΝ | ΗΛΙΚΙΑ 10 ΕΤΩΝ | ΗΛΙΚΙΑ 13 ΕΤΩΝ | |
ΒΕΛΓΙΟ* | |||
Γαλλόφωνη κοινότητα* | 848 | 848 | 849 |
Γερμανόφωνη κοινότητα* | 848 | 850 | 849 |
Φλαμανδική κοινότητα* | 849 | 849 | 849 |
ΔΑΝΙΑ* | 600 | 780 | 900 |
ΓΕΡΜΑΝΙΑ* | 615 | 713 | 874 |
ΕΛΛΑΔΑ* | 655 | 761 | 923 |
ΙΣΠΑΝΙΑ* | 810 | 810 | 866 |
ΓΑΛΛΙΑ* | 847 | 845 | 935 |
ΙΡΛΑΝΔΙΑ* | 855 | 854 | 1074 |
ΙΤΑΛΙΑ* | 900 | 900 | 933 |
ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ* | 936 | 934 | 900 |
ΟΛΛΑΝΔΙΑ* | 880 | 1000 | 1067 |
ΑΥΣΤΡΙΑ* | 630 | 750 | 1020 |
ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ* | 788 | 875 | 874 |
ΦΙΛΑΝΔΙΑ* | 628 | 628 | 857 |
ΣΟΥΗΔΙΑ* | - | - | 807 |
ΗΝ. ΒΑΣΙΛΕΙΟ* | |||
Αγγλία και Ουαλία* | 836 | 912 | 950 |
Β. Ιρλανδία* | 570 | 855 | 855 |
Σκωτία* | 951 | 951 | 1045 |
ΙΣΛΑΝΔΙΑ* | 634 | 703 | 793 |
ΝΟΡΒΗΓΙΑ* | 570 | 770 | 855 |
Ν. ΖΗΛΑΝΔΙΑ**(1) |
Θεωρητικός μέσος όρος 985 |
Θεωρητικός μέσος όρος 985 |
Θεωρητικός μέσος όρος 950 |
ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ**(2) |
Θεωρητικός μέσος όρος 1000 |
Θεωρητικός μέσος όρος 1000 |
Θεωρητικός μέσος όρος 1100 |
ΚΑΝΑΔΑΣ/Αλμπέρτα**(3) | 950 | 950 | 950 |
ΗΠΑ/Γουησκόνσιν *** | 1050 | 1050 | 1137 |
ΙΑΠΩΝΙΑ** | 850 | 1015 | 1050 |
Γενικός μέσος όρος ελάχιστου αριθμού διδακτικών ωρών | 803 | 864 |
933 |
Σημειώσεις:
(1) Ο ελάχιστος ετήσιος αριθμός διδακτικών ωρών υπολογίστηκε ως εξής: 197 διδακτικές ημέρες ετησίως επί 5 ώρες ημερησίως=985 ώρες (πρωτοβάθμια εκπαίδευση) και 190 επί 5 ώρες ημερησίως=950 ώρες (δευτεροβάθμια εκπαίδευση).
(2) Ο ελάχιστος ετήσιος αριθμός διδακτικών ωρών υπολογίστηκε ως εξής: 200 διδακτικές ημέρες επί 5 ώρες ημερησίως=1000 ώρες (πρωτοβάθμια εκπαίδευση) και 200 διδακτικές ημέρες επί 5.5 ώρες ημερησίως=1100 ώρες (δευτεροβάθμια εκπαίδευση).
(3) Ο ελάχιστος μέσος όρος διδακτικών ημερών στον Καναδά (7 πολιτείες) σύμφωνα με στοιχεία του ΙΒΕ (1998) ανέρχεται στις 922 ώρες