Πώς θα μπορούσε όμως να λυθεί το πρόβλημα, με δεδομένο ότι δεν έχει βρεθεί ακόμη ο τρόπος να πέφτουν στο κρεβάτι νωρίτερα οι νέοι; Βρετανοί επιστήμονες υποστηρίζουν ότι βρήκαν μια λύση και προχωρούν σε ένα πείραμα. Προτείνουν τη δοκιμαστική έναρξη των μαθημάτων στις 9 το πρωί για τα δημοτικά, στις 10 το πρωί για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και στις 11 π.μ. για τα πανεπιστήμια.
Έχει διαπιστωθεί ότι οι έφηβοι πλέον δεν κοιμούνται πάνω από έξι ώρες το βράδυ. Μεγάλο μέρος ευθύνης φέρουν οι νυχτερινοί «πειρασμοί» που κρύβονται στις ηλεκτρονικές συσκευές (έξυπνα κινητά, τάμπλετ, υπολογιστές κτλ) και απομακρύνουν το Μορφέα από το κρεβάτι των εφήβων.
Γονείς και εκπαιδευτικοί διατηρούν τις επιφυλάξεις τους, ενώ κανείς δεν φαίνεται να ενθουσιάστηκε ιδιαίτερα, εκτός από τους μαθητές. Παρ’ όλα αυτά επιστημονική ομάδα από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, με επικεφαλής τον δρ. Πολ Κέλι, ετοιμάζουν μια μεγάλη έρευνα για να εξακριβώσουν εάν μπορεί να ευνοηθούν οι μαθητές από την μετάθεση της ώρας έναρξης των μαθημάτων. Το περιεχόμενο του πειράματος και η μεθοδολογία παρουσιάστηκαν στο Βρετανικό Φεστιβάλ Επιστήμης, σύμφωνα με το BBC.
Οι ερευνητές υποστήριξαν ότι η καθυστερημένη έναρξη του σχολείου «θα έχει τεράστια οφέλη για τους εφήβους». Επιμένουν ότι η σύγχρονη κοινωνία κακώς δίνει πολύ μικρή σημασία στο βιολογικό (κιρκαδιανό) «ρολόι», με συνέπεια να έχει απορρυθμιστεί ο βιολογικός ρυθμός των νέων, οι οποίοι κοιμούνται αργά και ξυπνάνε νωρίς.
Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η χρόνια στέρηση του ύπνου έχει αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία, στην ψυχολογία, αλλά και στην ικανότητα μάθησης των νέων. Για «τεράστιο κοινωνικό ζήτημα» έκανε λόγο ο Κέλι, καθώς οι νέοι χάνουν καθημερινά γύρω στις δύο ώρες αναγκαίου ύπνου ή δέκα συνολικά μέσα στην εβδομάδα (πλην του σαββατοκύριακου).
Οι ερευνητές της Οξφόρδης θα ξεκινήσουν εντός του 2016 το νέο πρόγραμμα "Teen Sleep" (Εφηβικός Ύπνος), με τη συμμετοχή 100 σχολείων, προκειμένου να διεξάγουν «την μεγαλύτερη στον κόσμο τυχαιοποιημένη δοκιμή» πάνω στο θέμα, με τα σχολεία αυτά να ξεκινάνε σε διαφορετικές ώρες. Τα αποτελέσματα - μεταξύ των οποίων η επίδραση στους βαθμούς των μαθητών - θα ανακοινωθούν το 2018.
Ο Κέλι επεσήμανε ότι όχι μόνο στην περίπτωση των νέων, αλλά στους περισσότερους ανθρώπους ηλικίας 10 έως 55 ετών ο οργανισμός τους δεν είναι βιολογικά προγραμματισμένος να σηκώνονται τόσο νωρίς είτε για το σχολείο είτε για τη δουλειά, γι' αυτό, άλλωστε, καταφεύγουν στα ξυπνητήρια.
«Έχουμε μια κοινωνία στερημένη από ύπνο, απλώς η ηλικιακή ομάδα 14-24 ετών είναι πιο στερημένη από τις άλλες», τόνισε και πρόσθεσε ότι δεν υπάρχει καμία επιστημονική δικαιολογία, προκειμένου τα σχολεία να ξεκινάνε τόσο νωρίς.
Πηγή: topontiki