«Προσπαθούμε να κατανοήσουμε το ζήτημα των ανθρώπινων επιλογών με τη χρήση εργαλείων από τις νευροεπιστήμες. Μεταξύ αυτών, ηλεκτροεγκεφαλογράφημα, φυσιολογική μέτρηση του καρδιακού ρυθμού, εφίδρωση, μέτρηση της κόρης του ματιού και παρακολούθηση των ματιών. Προσπαθούμε να δούμε πού κοιτάζουν οι πιλότοι. Όποτε εκμεταλλευόμαστε όλα τα όπλα που μας δίνει η επιστήμη, ώστε να κατανοήσουμε τη λειτουργία του εγκεφάλου σε δύσκολες συνθήκες και κάτω από στρες και κούραση. Ίσως έτσι προλάβουμε κάποια ατυχήματα, που ίσως μπορούν να αποφευχθούν» δήλωσε ο Μικαέλ Κόουζ, βοηθός καθηγητής νευροεργονομίας της γαλλικής αεροναυπηγικής σχολής.
Σε ένα πραγματικό αεροπλάνο, μια συσκευή ηλεκτροεγκεφαλογράφηματος χαρτογραφεί τους νευρώνες του εγκεφάλου. Ο καθηγητής νευροεργονομίας Φρεντερίκ Ντεσέ, εξηγεί πώς λειτουργεί η συσκευή παρακολούθησης των ματιών.
«Πρόκειται για μια πολύ ελαφριά συσκευή, ζυγίζει λιγότερο από 80 γραμμάρια. Έχει μια κάμερα και μας δείχνει που κοιτάζει, τι ψάχνει ο πιλότος. Έχουμε και μια μικρότερη κάμερα, η οποία καταγράφει τις κινήσεις της κόρης του ματιού. Έτσι καταγράφουμε σε πραγματικό χρόνο τι ψάχνει ο πιλότος του αεροσκάφους» υποστηρίζει ο καθηγητής νευροεργονομίας Φρεντερίκ Ντεσέ.
Στόχος των ερευνητών είναι να εγκαταστήσουν στο αεροσκάφος έναν μηχανισμό που να ανιχνεύει τις αντιδράσεις του χειριστή υπό κακές καιρικές συνθήκες, καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, έντονου στρες.
Έχει παρατηρηθεί ότι σε ορισμένες περιστάσεις κατά τη διάρκεια της προσγείωσης οι πιλότοι αγνοούν πιθανό συναγερμό και επικεντρώνονται μόνο σε αυτά που βλέπουν. Στόχος είναι μελλοντικά οι χειριστές των αεροσκαφών να έρχονται σε επαφή μόνο με τις απαραίτητες πληροφορίες και όχι τον μεγάλο όγκο δεδομένων που έχουν στα χέρια τους σήμερα.
«Έτσι το πιλοτήριο του μέλλοντος δεν θα έχει σχέση με το σημερινό. Ο εγκέφαλος του πιλότου θα επικεντρώνεται στην πορεία του αεροσκάφους και όχι σε τεχνικά ζητήματα και λεπτομέρειες. Με τη νέα τεχνολογία θα μπορούμε να παρακολουθούμε την κατάσταση και τις αντιδράσεις του πιλότου εν ώρα εργασίας. Την ίδια ώρα όλα τα τεχνικά στοιχεία θα δίνονται στον πιλότο με τρόπο απλό και σαφή. Πρέπει να κατανοήσουμε τις δύσκολες συνθήκες εργασίας και να δώσουμε τις κατάλληλες απαντήσεις» υποστηρίζει ο Ντανιέλ Καλλάν, ανώτερος ερευνητής στο Εθνικό Ίδρυμα Τεχνολογίας Πληροφοριών και επικοινωνιών στην Οζάκα της Ιαπωνίας.
Πηγή: euronews