Το 4ο μεγαλύτερο δίκτυο παγκοσμίως θα διαθέτει το Μετρό της Μόσχας μετά την ολοκλήρωση των σχεδίων επέκτασής του το 2020, το οποίο σήμερα μεταφέρει 9 εκατομύρια ανθρώπους ημερησίως.
Το μετρό της Μόσχας "Μία υπόγεια πρωτοπορία, γεμάτη ιστορία"
Ένα έργο που κατασκευάστηκε για να διευκολύνει τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων, μετατράπη σε στολίδι της πόλης, ενώ κατάφερε να αποτελέσει σημείο αναφοράς τόσο στα πολιτικά όσο και στα καλλιτεχνικά δρώμενα μίας από τις μεγαλύτερες πρωτεύουσες του κόσμου.
Ένας "υπόγειος κομμουνιστικός παράδεισος" με πολυελαίους, μάρμαρα, περίτεχνα ψηφιδωτά και ηρωϊκά αγάλματα ήταν το μετρό της Μόσχας όταν εγκαινιάστηκε, στις 15 Μαΐου του 1935.
Τα πρώτα σχέδια για το μετρό της Μόσχας κατατέθηκαν το 1902 υπό την εξουσία του Τσάρου Νικόλαου Β', με την ελπίδα να μπορεί να συγκριθεί με αντίστοιχα συστήματα μετακίνησης του Λονδίνου, του Παρισιού και του Βερολίνου (της Νέας Υόρκης άνοιξε το 1904).
Η εξέγερση του 1905 όμως, ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος και η Ρωσική επανάσταση, οδήγησαν σε συνεχείς αναβολές την κατασκευή του.
Την τελική έγκριση για την κατασκευή του έδωσε ο Στάλιν, το 1931.
Δείτε εικόνες από τα έργα κατασκευής 2 χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών.
Περίπου 285.000 άνθρωποι επιβιβάστηκαν στο μετρό της Μόσχας την πρώτη μέρα λειτουργίας του, στις 15 Μαΐου του 1935.
Οι εργάτες που έκαναν την πρώτη δοκιμαστική διαδρομή στο μετρό της Μόσχας.
Το τεράστιο πορτρέτο του Vladimir Lenin στον σταθμό Biblioteka Imeni Lenina, έναν απο τους πρώτους σταθμούς που άνοιξαν.
Απεικονίζοντας τους δημιουργούς της νέας σοσιαλιστικής τάξης, τα 76 μπρούτζινα αγάλματα του Matvey Manizer στον σταθμό Ploshchad Revolutsii παρουσιάζουν αγρότες, στρατιώτες και αθλητές.
Τα μωσαϊκά του καλλιτέχνη Aleksandr Deyneka στολίζουν τους τοίχους στον σταθμό Mayakovskaya.
Ο σταθμός Mayakovskaya, ήταν καταφύγιο προφύλαξης από βομβαρδισμούς κατά την διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Ο Στάλιν έβγαλε λόγο στον σταθμό Komsomolskaya το 1941, ο οποίος ύστερα διακοσμήθηκε με τοιχογραφίες εμπνευσμένες από την ομιλία του, στόχος της οποίας ήταν να προκαλέσει τον Alexander Nevsky και άλλες ιστορικές φιγούρες να εμπνεύσουν τον Ρωσικό λαό, ο οποίος είχε υποφέρει από τις καταστροφικές συνθήκες του πολέμου.
Ο σταθμός Komsomolskaya χαρακτηρίζεται ως το «baroque παλάτι του λαού».
Πανέμορφα έργα τέχνης δημιούργησε ο Pavel Korin επάνω σε γυάλινες επιφάνειες στον σταθμό Novoslobodskaya.
Καλαισθησία πάνω απ’ όλα! Ο φωτισμός σχεδιάστηκε για να δημιουργήσει ευχάριστη ατμόσφαιρα και όχι απλά για πρακτικούς λόγους.
Οι τοιχογραφίες και τα μωσαϊκά στον σταθμό Kiyevskaya συμβολίζουν τη ρωσο-ουκρανική ένωση.
Με πράσινη μπογιά καλύφθηκαν τα πολυτελώς διακοσμημένα μωσαϊκά του σταθμού VDNKh, κατόπιν σχετικής υπόδειξης του Nikita Khrushchev, ο οποίος έκρινε περιττές τις πολυτέλειες του παρελθόντος.
Ο Nikita Khrushchev είναι ο ηγέτης, που διαδέχθηκε τον Στάλιν στην εξουσία αμέσως μετά τον θάνατό του (1953).
Τυπικό παράδειγμα των σταθμών χαμηλότερου προϋπολογισμού που χτίστηκαν το 60΄ και το 70΄ ήταν ο σταθμός Tverskaya, ο οποίος άνοιξε το 1979.
Επιβάτες στο μετρό της Μόσχας το 1992
Καθισμένα επάνω στην πεσμένη κολώνα, τα αγάλματα-βρέφη, Romulus και Remus, στον σταθμό Rimskaya -ο οποίος πήρε το όνομα του από την Ιταλική πρωτεύουσα- μαρτυρούν τους μυθικούς ιδρυτές της Ρώμης.
Ο σταθμός Rimskaya άνοιξε 4 χρόνια μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης.
Ζωτικής σημασίας για τον Ρωσικό λαό είναι το μωσαϊκό στον σταθμό Park Pobedy (Victory Park), το οποίο αναπαριστά την νίκη του ανατολικού μετώπου, στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, το 1945. Ο σταθμός Park Pobedy όταν ξανά άνοιξε το 2003 χαρακτηρίστηκε ως επιστροφή στο νέο σταλινιστικό στιλ.
Κάποια από τα λουλούδια στην μνήμη των 40 νεκρών, οι οποίοι έπεσαν θύματα έκρηξης βόμβας στον σταθμό Park Kultury το 2010
Ασπρόμαυρες τοιχογραφίες στον σταθμό Dostoyevskaya, που άνοιξε τον Μάιο του 2010 για να γιορτάσει τα 75 γενέθλια του μετρό, δίνουν πνοή στην φημισμένη λογοτεχνική κουλτούρα του κράτους.
Απεικονίζοντας το γνωστό συγραφέα, Fyodor Dostoyevsky και χαρακτήρες απο τα μυθιστορήματα του The Idiot, Crime and Punishment και το the Brothers, οι τοιχογραφίες δίνουν χαρακτήρα στον μοντέρνο σταθμό μετρό.
Φήμες ήθελαν τον Στάλιν να έχει χτίσει κρυφό υπόγειο σύστημα σε μεγαλύτερο βάθος απο τις δημόσιες γραμμές στην πόλη Lubyanka με αφετηρία την Ρωσική Μυστική υπερεσία (FSB).
Με κωδικοποιημένη ονομασία D6, το συγκεκριμένο δύκτιο μετρό, χτίστηκε με σκοπό την ένωση στρατηγικών κτιρίων για εκκένωση του υψηλού προσωπικού σε περίπτωση πυρηνικής επίθεσης.
Ερευνητές ισχυρίζονται οτι βρήκαν την είσοδο στο σύστημα το 1994, ενώ ακόμα δεν έχει επιβεβαιωθεί επίσημα η ύπαρξη του κρυφού δικτύου.
Από τεχνολογική άποψη, το μετρό της Μόσχας βρίσκεται ψηλά στην κατάταξη, καθώς παρέχει στους επιβάτες του δωρεάν Wi-Fi.
Οι 35 νέες στάσεις που πρόκειται να ανοίξουν μέσα στα επόμενα 3 χρόνια και τα 75 μίλια σιδηροδρομικής γραμμής που θα προστεθούν στο δίκτυο θα κατατάξουν το μετρό της Μόσχας στην τέταρτη θέση παγκοσμίως, έπειτα από τα μετρό της Σεούλ, της Σανγκάης και του Πεκίνου.
Πηγή: theguardian