Η πιό πρόσφατη έκθεση (Έκθεση Ψηφιακών Ειδήσεων) του Ινστιτούτου του Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας δείχνει ψηλά ποσοστά δυσπιστίας για ειδήσεις και σχόλια: Από τους 70.000 καταναλωτές και πλέον που ερωτήθηκαν σχετικά σε 36 χώρες του κόσμου, 33% ή περισσότεροι είπαν ότι δεν μπορούν να βασιστούν στις ειδήσεις ως αληθινές.
Μόνο 24% των ερωτηθέντων είπαν ότι τα κοινωνικά μέσα έκαναν ικανοποιητική προσπάθεια να ξεχωρίσουν την πραγματικότητα από τον μύθο, σε σχέση με 40% για τα παραδοσιακά μέσα.
Σε χώρες όπως τις ΗΠΑ και τη Βρετανία, ο κόσμος είχε διπλάσια εμπιστοσύνη στα ΜΜΕ να ξεχωρίσουν την αλήθεια από το ψέμα. Η Ελλάδα ήταν η μόνη χώρα όπου ο κόσμος είπε ότι τα κοινωνικά μέσα ήταν πιό ικανά να ξεχωρίζουν την αλήθεια από το ψέμα.
«Αν και δεν υπάρχει εμπιστοσύνη στα παραδοσιακά ΜΜΕ, υπάρχει διπλάσια εμπιστοσύνη σε αυτά ως προς την ικανότητά τους να ξεχωρίζουν την αλήθεια από το ψέμα, από ό,τι υπάρχει για τα κοινωνικά μέσα», είπε ο Νικ Νιούμαν, επικεφαλής της ομάδας των ερευνητών στο έκτο κατά σειρά τεύχος της έρευνας, μιλώντας στην μη κερδοσκοπική οργάνωση Thomson Reuters Foundation.
«Οι ψεύτικες ειδήσεις μπορεί να είναι το καλύτερο πράγμα που έχει συμβεί στη δημοσιογραφία εδώ και πολύ καιρό. Είναι μια ευκαιρία να αποκατασταθεί η αξία των παραδοσιακών μέσων και να υπάρξει εστίαση στην ποιότητα», πρόσθεσε.
Ο Νιούμαν πρόσθεσε πως αυτό έχει οδηγήσει σε άνοδο τον αριθμό των ηλεκτρονικών συνδρομών σε οργανισμούς ειδήσεων στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου 16% είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για την είδηση σε σχέση με το περυσινό 9%, ένδειξη ότι μπορεί περισσότερα άτομα να είναι διατεθειμένα να πληρώσουν και για μέσα σε άλλες χώρες.
Διατεθειμένοι να πληρώσουν συνδρομή
Παρά μια επικρατούσα άποψη ότι οι νεότεροι σε ηλικία καταναλωτές δεν θα θελήσουν να πληρώσουν για ειδήσεις ηλεκτρονικά, η ετήσια αυτή έκθεση, που εξετάζει την κατανάλωση ειδήσεων παγκοσμίως, αποκάλυψε ότι τα άτομα που είναι κάτω των 35 ετών είναι διατεθειμένα να πληρώσουν για ποιοτικές ειδήσεις, όπως ακριβώς πληρώνουν για υπηρεσίες μουσικής και βίντεο.
Η διαδικτυακή έρευνα, την οποία διεξήγαγε η YouGov, αποτέλεσε την πρώτη φορά που το Ίδρυμα Reuters έχει εξετάσει την ανταπόκριση του κοινού στην ποιότητα της πληροφόρησης στα κοινωνικά μέσα, καθώς 54% των καταναλωτών σήμερα χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα για ειδήσεις.
Το Ίδρυμα Reuters, το οποίο χρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Thomson Reuters, έχει εξετάσει παλαιότερα τα γενικά επίπεδα εμπιστοσύνης στα μέσα, και έχει δει ότι το επίπεδο δυσπιστίας του κόσμου ως προς τα ΜΜΕ είχε άμεση σχέση με το πόσο μεροληπτικά θεωρούν ότι είναι τα μέσα αυτά.