ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Οι New York Times παρουσιάζουν τους Έλληνες Αναρχικούς

Tweet
Share
Tweet
Share

«Μπορεί να φαίνεται παράδοξο, αλλά οι αναρχικοί της Ελλάδας οργανώνονται όπως ποτέ άλλοτε». Οι NY Times εκπλήσσουν με εκτενές ρεπορτάζ στο οποίο επιχειρούν να παρουσιάσουν το αναρχικό κίνημα της χώρας.

Σύμφωνα με την αμερικανική εφημερίδα, μέσα στα χρόνια της πολιτικής λιτότητας και της προσφυγικής κρίσης, η ελληνική κυβέρνηση βρίσκεται με λιγότερους πόρους, δίνοντας στους πολίτες ακόμη πιο λίγα. «Πολλοί έχουν χάσει την πίστη τους. Και κάποιοι που ποτέ δεν είχαν πίστη από την αρχή παίρνουν τα πράγματα στα χέρια τους», σχολιάζουν.

Οι NY Times συνάντησαν τον Τάσο Σαγρή, μέλος της αναρχικής ομάδας Void Network και της «αυτο-οργανωμένης» ομάδας θεάτρου  Embros, ο οποίος βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της αναζωπύρωσης του κοινωνικού ακτιβισμού που γεμίζει αποτελεσματικά το κενό της διακυβέρνησης.

«Οι άνθρωποι μας εμπιστεύονται επειδή δεν τους αντιμετωπίζουμε αν πελάτες ή ψηφοφόρους», δηλώνει στους NY Times. «Κάθε αποτυχία του συστήματος αποδεικνύει την αλήθεια της ιδέας των αναρχικών» προσθέτει.

Η ιδέα, σύμφωνα με τους ΝΥΤ, δεν αφορά μόνο το χάος και την αποδυνάμωση των θεσμών του κράτους και της κοινωνίας, αλλά την αδιάλειπτη αυτο-βοήθεια και την δράση των πολιτών. Το κίνημα είναι ανόμοιο με ένα μέρος του να μιλά για  κοινωνικό ακτιβισμό και ένα άλλο να προτιμά έναν αντιεξουσιαστικό αγώνα με βανδαλισμούς και μάχες με την αστυνομία. Κάποιοι πάντως, προσπαθούν να κάνουν και τα δύο.

Σύμφωνα με την αμερικανική εφημερίδα, από το 2008 έχουν δημιουργηθεί περίπου 250 «αυτοδιαχειριζόμενα κοινωνικά κέντρα» σε όλη την χώρα, χρηματοδοτούμενα  από ιδιωτικές δωρεές και έσοδα από συναυλίες, εκθέσεις και μπαρ, τα περισσότερα από τα οποία είναι ανοικτά στο κοινό. Ορισμένοι ακτιβιστές έχουν επικεντρωθεί σε ζητήματα φαγητού και φαρμάκων, καθώς η φτώχεια έχει επιδεινωθεί και οι δημόσιες υπηρεσίες έχουν καταρρεύσει.

Τους τελευταίους μήνες, οι αναρχικοί και ομάδες της Αριστεράς στεγάζουν πρόσφυγες. Περίπου 3.000 από αυτούς ζουν σε 15 εγκαταλελειμμένα κτίρια που κατέλαβαν αναρχικοί στην πρωτεύουσα.

Η εφημερίδα προχωρά και σε μία σύντομη ιστορία του αναρχικού κινήματος στην Ελλάδα. Από την δικτατορία και το Πολυτεχνείο μέχρι την ένταξη αριστερών ομάδων στα Πανεπιστήμια τη δεκαετία του ‘80 όπου ήθελαν να προωθήσουν την σκέψη και τον τρόπο ζωής τους, αλλά και την εκστρατεία τους εναντίον των Ολυμπιακών Αγώνων το 2004.

Όπως υποστηρίζει, το κίνημα εξακολουθεί να είναι ανεκτό σε μεγάλο βαθμό από το ευρύ κοινό αντικατοπτρίζοντας μια βαθιά δυσπιστία στην εξουσία, η οποία έχει καταρρεύσει λόγω της λιτότητας.

Όπως αναφέρουν, το κέντρο τους είναι η μποέμικη συνοικία των Εξαρχείων, όπου η δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου, έδωσε ώθηση στο κίνημα και δημιούργησε και νέες αντάρτικές ομάδες που οδήγησαν στην αναβίωση της εγχώριας τρομοκρατίας στην Ελλάδα.

Σχετικά με τις καταλήψεις κτιρίων, σύμφωνα με το δημοσίευμα, οι αναρχικοί υποστηρίζουν πως είναι μια ανθρώπινη εναλλακτική λύση για τους κρατικούς καταυλισμούς. Στα Εξάρχεια, μία από τις καταλήψεις, όπως αναφέρουν οι NYT, περιλαμβάνει ένα εγκαταλελειμμένο γυμνάσιο, όπου σήμερα φιλοξενεί περίπου 250 Σύρους πρόσφυγες.

«Οι καταληψίες λειτουργούν ως αυτο-οργανωμένες κοινότητες, ανεξάρτητες από το κράτος και τις μη κυβερνητικές οργανώσεις», δήλωσε η 28χρονη Λόρεν Λάπιντζ, κοινωνική ακτιβίστρια που ήρθε στην Ελλάδα το 2015 στο αποκορύφωμα της κρίσης και συμμετέχει ενεργά σε πολλά κατεχόμενα κτίρια.

«Είναι ζωντανοί οργανισμοί. Τα παιδιά πηγαίνουν σχολείο, μερικοί γεννήθηκαν σε καταλήψεις, είχαμε και γάμους», είπε.

«Θέλουμε οι άνθρωποι να αντισταθούν με κάθε τρόπο, από το να φροντίσουν τους πρόσφυγες μέχρι να κάψουν τράπεζες και το Κοινοβούλιο»

Οι NYT αναφέρονται και στο πολιτικό περίπτερο, όπως το αποκαλούν, οι αναρχικοί στο κέντρο των Εξαρχείων, από το οποίο διανέμουν τρόφιμα, φάρμακα και πωλούν λογοτεχνία περί αναρχίας.

Η 49χρονη Βασιλική Σπαθάρα, ζωγράφος και αναρχική μίλησε στην αμερικανική εφημερίδα, και τόνισε πως αυτή η πρωτοβουλία είναι απαραίτητη επειδή οι τοπικές αρχές δεν θα επενέβαιναν ούτε για να αλλάξουν λάμπες στην πλατεία.

«Οι αρχές θέλουν να υποβαθμίσουν την περιοχή επειδή είναι οργανωμένη και έχει αντικαθεστωτική ταυτότητα», λέει.

«Θέλουμε οι άνθρωποι να αντισταθούν με κάθε τρόπο, από το να φροντίσουν τους πρόσφυγες μέχρι να κάψουν τράπεζες και το Κοινοβούλιο», λέει ο κ. Σαγρής, που συγκεντρώνει χρήματα για τη στέγαση προσφύγων. «Οι αναρχικοί χρησιμοποιούν όλες τις τακτικές βίας και μη», προσθέτει.

Τονίζει, βέβαια, πως έχουν την «ηθική υποχρέωση» να βεβαιώνονται πως δεν θα υπάρξουν τραγωδίες, παρόμοια με αυτή της Μαρφίν όπου τρεις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους. Αν και κατηγορήθηκαν αναρχικοί, κανένας δεν καταδικάστηκε, με τρία στελέχη της τράπεζας να καταδικάζονται για ανθρωποκτονία από αμέλεια λόγω παραβιάσεων ασφαλείας.

Από το ρεπορτάζ των NYT για τους αναρχικούς δεν λείπει ο Ρουβίκωνας. Η αμερικανική εφημερίδα αναφέρεται στην  πρόσφατη αίτησή τους για την ίδρυση «πολιτιστικού συλλόγου» αλλά και την εκδήλωση που έγινε για την παρουσίαση της πολιτικής του ταυτότητας, αν και επιμένουν πως δεν αποτελούν κόμμα.

«Οι αναρχικοί προφανώς και δεν μπορούν να σχηματίσουν κόμμα», λέει ο Σπύρος Δαπέργολας, graphic designer, που ανήκει στον Ρουβίκωνα. «Αλλά έχουμε τα δικά μέσα για να μπούμε στο πολιτικό κέντρο. Θέλουμε να γίνουμε μεγαλύτεροι», υποστηρίζει.

Μακροπρόθεσμος στόχος της αναρχικής συλλογικότητας είναι να γίνουν «στρατιωτική οργάνωση», όπως τονίζει, ωστόσο παραδέχθηκε πως δε είναι «εύκολο για τους ανθρώπους να οργανωθούν». Παράλληλα, δήλωσε πως «αυτό που κάνει ο Ρουβίκωνας μπορεί να το κάνει οποιοσδήποτε».

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: Προηγούμενο θέμα Επόμενο θέμα

Προσθήκη σχολίου

Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman