Η BEUC (Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών), το ΚΕ.Π.ΚΑ. – Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών και όλες οι Ενώσεις Καταναλωτών – μέλη της BEUC, ζητούν από τις Ευρωπαϊκές εταιρείες τροφίμων και τους εμπόρους λιανικής να σταματήσουν να χρησιμοποιούν φιγούρες «καρτούν», όταν διαφημίζουν τρόφιμα, «φτωχά», σε διατροφικά συστατικά, σε νεαρούς καταναλωτές. Η έκκλησή αυτή αφορά και τη διαφήμιση και τη συσκευασία των τροφίμων.
Σύμφωνα με τον WHO (Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας), υπάρχουν σημαντικές ενδείξεις ότι η προώθηση τροφίμων, που περιέχουν υψηλά ποσοστά λιπαρών, ζάχαρης και αλατιού συνδέεται με την παιδική παχυσαρκία. Οι φιγούρες «καρτούν» αποτελούν μια ιδιαίτερα δυνατή και πειστική μέθοδο προώθησης, που στοχεύει τα παιδιά. Δυστυχώς, αυτές οι φιγούρες χρησιμοποιούνται, κατά κόρον, σε ανθυγιεινά τρόφιμα.
Τα μέλη της BEUC ερεύνησαν την παρουσία των αγαπημένων ηρώων (μασκότ), στα ράφια των σουπερμάρκετ και σε διαδικτυακές διαφημίσεις σε 13 χώρες (Κύπρος, Τσεχία, Δανία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ιταλία, Νορβηγία, Πορτογαλία, Σλοβενία, Ισπανία, Ελβετία και Ηνωμένο Βασίλειο). Η έρευνα αυτή επιβεβαίωσε ότι οι μασκότ εμφανίζονται, σε τρόφιμα, που ο WHO θεωρεί ότι δεν πρέπει να διαφημίζονται σε παιδιά, γιατί είναι «φορτωμένα» με ζάχαρη, αλάτι ή λιπαρά. Από τα 100 παραδείγματα τροφίμων, που ανακάλυψαν τα μέλη της BEUC, μόνο μια φορά, ένας παιδικός ήρωας χρησιμοποιήθηκε, για να προωθήσει φρούτα ή λαχανικά.
Οι Υπουργοί Υγείας των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης συναντήθηκαν, στις 16 Ιουνίου, στις Βρυξέλλες, για να υιοθετήσουν κατευθυντήριες γραμμές, για την καταπολέμηση της παιδικής παχυσαρκίας. Το κείμενο καλεί τα κράτη-μέλη να ασχοληθούν με την προώθηση τροφίμων στα παιδιά. Τα κράτη-μέλη πρέπει να χρησιμοποιήσουν αυτήν την προτροπή για να αντιμετωπίσουν τη χρήση «καρτούν», στα τρόφιμα που προορίζονται για τα παιδιά.
Η κ. Μονίκ Γκογιένς, Γενική Διευθύντρια της BEUC, σχολίασε:
«Ποιος γονέας δεν έχει δεχτεί παρακλήσεις, από το παιδί του, για να του αγοράσει δημητριακά, για πρωινό, η κάποιο σνακ, με κάποια παιδική μασκότ, στη συσκευασία; Οι φιγούρες αυτές, που προωθούν χαμηλά, σε διατροφικά συστατικά, τρόφιμα δυσκολεύουν, πολύ τους γονείς, όταν θέλουν να διασφαλίσουν, στα παιδιά τους, μια υγιεινή διατροφή. Η χρήση αυτών των μασκότ, πάνω σε ανθυγιεινά τρόφιμα, πρέπει να σταματήσει, αν θέλουμε να προστατεύσουμε την υγεία των παιδιών μας. Τα παιδιά δεν μπορούν να ξεχωρίσουν τη διασκέδαση, από τη διαφήμιση. Αυτή η αδυναμία των παιδιών έχει γίνει αντιληπτή, από τους διαφημιστές, αλλά η υγεία των παιδιών πρέπει να μπει πάνω από τα κέρδη. Όταν 1 στα 3 παιδιά είναι είτε υπέρβαρο, είτε παχύσαρκο, η παιδική παχυσαρκία γίνεται ένα μεγάλο πρόβλημα της δημόσιας υγείας.
Πολλά διεθνή όργανα, ειδικοί της υγείας και Ενώσεις Καταναλωτών έχουν παροτρύνει τις εταιρίες τροφίμων να βελτιώσουν τις προωθητικές τους μεθόδους, ώστε να προστατευθούν καλύτερα τα παιδιά. Δυστυχώς, τα μικρά μας βλαστάρια παραμένουν εκτεθειμένα, σε πολλές πειστικές μεθόδους προώθησης και στα σούπερ μάρκετ και στο διαδίκτυο.
Οι Εθνικές Κυβερνήσεις πρέπει να πιέσουν τις εταιρίες να χρησιμοποιούν τα «καρτούν» με μεγαλύτερη υπευθυνότητα. Εν τω μεταξύ, οι εταιρίες τροφίμων πρέπει να επιδείξουν, μια πιο σοβαρή προσήλωση, στην προστασία των παιδιών, αφαιρώντας τις φιγούρες των «καρτούν», από τα ανθυγιεινά τρόφιμα. Δε ζητάμε να εξαφανιστούν από τις διαφημίσεις ο Τόνυ ο τίγρη ή τα Minions. Ζητάμε να γίνουν πιο υγιεινά τα τρόφιμα, που προωθούνται, στα παιδιά».