ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Με αναφορά στο αρχέτυπό του, τον Μπάντι Χόλι, η ομιλία του Μπομπ Ντίλαν για το Νόμπελ

Tweet
Share
Tweet
Share

Ο Μπομπ Ντίλαν τελικώς δέχτηκε, λίγο πριν την εκπνοή της προθεσμίας, τον όρο της Ακαδημίας κι απέστειλε τελικά στη σουηδική Ακαδημία την ομιλία αποδοχής του βραβείου Νόμπελ Λογοτεχνίας 2016.

Στην γλαφυρή ομιλία των 4.000 λέξεων υπήρξαν αναφορές στον Θερβάντες, τον Τζόναθαν Σουίφτ, τον Ντάνιελ Ντεφόε, τον Μπάντι Χολι τον «Μόμπι Ντικ», αλλά και την Οδύσσεια του Ομήρου, καθώς όπως ο ίδιος δήλωσε «κάθε τόσο» επιστρέφει στον Όμηρο, «που λέει "τραγούδησε με τη φωνή μου, Μούσα, και μέσα από μένα, πες την ιστορία"».

Όπως λέει ο ίδιος, στην ομιλία του προσπάθησε να εξηγήσει την σχέση του προσωπικού του έργου του με την λογοτεχνία. Το κείμενο διαβάστηκε από τον ίδιο συνοδεία απαλής μουσικής από πιάνο.

«Όταν τιμήθηκα με το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας αναρωτήθηκα ποια ακριβώς είναι η σχέση μεταξύ των τραγουδιών μου και της λογοτεχνίας. Ήθελα να το σκεφτώ και να εντοπίσω τη σύνδεση. Εδώ θα προσπαθήσω να παρουσιάσω τις σκέψεις μου», ξεκινάει.

H πρώτη αναφορά γίνεται στον Μπάντι Χόλι, τον καλλιτέχνη ο οποίος ευθύνεται για την ασχολία του Ντίλαν με την μουσική. Από την πρώτη στιγμή που άκουσε την μουσική του, ο Ντύλαν μαγεύτηκε. Ένιωσε πως με τον συγκεκριμένο καλλιτέχνη είχε ένα αδελφικό δέσιμο, καθώς όπως ο ίδιος λέει, η μουσική του συνδύαζε τις μουσικές με τις οποίες μεγάλωσε και αγαπούσε. Country Western, Rock & Roll και Rhythm & Blues. Τρία διαφορετικά είδη μουσικής, που ο Χόλι μετουσίωνε σε ένα δικό του μοναδικό είδος. Ο Μπάντι Χόλι υπήρξε το αρχέτυπό του, το οποίο άκουσε ζωντανά μόνο μια φορά, λίγο πριν το τέλος της ζωής του και στιγματίστηκε για πάντα κι έτσι ξεκίνησαν όλα.

Συνεχίζοντας, ο Ντίλαν αναφέρθηκε σε 3 μυθιστορήματα τα οποία είχε διαβάσει όταν ήταν ακόμα στο σχολείο: το «Μόμπυ Ντικ» του Χέρμαν Μέλβιλ , το «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο» του Έριχ Μαρία Ρεμάρκ και την «Οδύσσεια» του Ομήρου.

Το πρώτο έργο, όπως εξηγεί στην ομιλία του, τον έμαθε να μπλέκει τις φωνές των χαρακτήρων του με τη θεματική της αναγέννησης μέσω του αφηγητή. "Ο μεν Αχάαβ μπλέκεται με τα καμάκια και χάνεται στη θάλασσα, ενώ ο Ισμαήλ επιβιώνει πάνω σε πλωτό φέρετρο. Αυτή η θεματική εμφανίζεται σε αρκετά τραγούδια μου". Το «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο», κατά τον Ντίλαν απεικονίζει την κόλαση του πολέμου και τον ρόλο του καλλιτέχνη να τον καταγράψει και να δώσει παράλληλα έναν λόγο στον κόσμο για να επιβιώσει.

Ο Ντίλαν αναφέρθηκε στον Οδυσσέα και το νόημα της Οδύσσειας, όπως όμως το αντιλαμβάνεται εκείνος: «Ο Οδυσσέας έφτασε να γίνει ένας άγνωστος. Και όταν όλα τελείωσαν, όταν γύρισε σπίτι, κάθισε με τη γυναίκα του και της διηγήθηκε τις ιστορίες. (...) Είναι ένας δρόμος δύσκολος να τον περπατήσεις. Από πολλές απόψεις, κάποιες από τις περιπέτειες του Οδυσσέα, έχουν συμβεί και σ' εσένα. Και στο δικό σου ποτό έριξαν ναρκωτικό. Κι εσύ μοιράστηκες το κρεβάτι σου με τη λάθος γυναίκα. Κι εσένα σε συνεπήραν μαγευτικές φωνές, γλυκές φωνές, με παράξενες μελωδίες. Κι είχες επίσης δύσκολα διλήμματα. Κι ακόμα δεν είχε τελειώσει τίποτα».

Η διάλεξη είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την παραλαβή του βραβείου αλλά και του έπαθλου των 838.000 ευρώ (8 εκατ. κορόνων), το οποίο συνοδεύει το Νόμπελ Λογοτεχνίας.

Αποφέυγοντας να απαντήσει ευθέως στο ερώτημα της διάλεξής του, καταλήγει πως τα τραγούδια είναι και δεν είναι λογοτεχνία. «Τα τραγούδια δεν είναι σαν τη λογοτεχνία. Σκοπός τους είναι να τραγουδιούνται, όχι να διαβάζονται» είπε χαρακτηριστικά.

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: Προηγούμενο θέμα Επόμενο θέμα

Προσθήκη σχολίου

Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman