Μια διαδρομή στον Εθνικό Κήπο, από σήμερα έως και τις 26 Ιουνίου, προτείνει ο σκηνοθέτης και συγγραφέας Θοδωρής Γκόνης, θέλοντας να γνωρίσει σε όσους θα τον συνοδεύσουν τους μόνιμους κατοίκους του: ποιητές, πολιτικούς, γεωπόνους και μηχανικούς - μαζί με τη βαυαρή βασίλισσα Αμαλία, που περπάτησε ρεμβάζοντας ανάμεσα στις φυλλωσιές του.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Θ. Γκόνης λέει ότι η αφετηρία της διαδρομής είναι η είσοδος με το ηλιακό ρολόι από την πλευρά της λεωφόρου Αμαλίας: «Η αρχή γίνεται με τις Ουασινγκτόνιες φοινικιές (ήρθαν από τις ΗΠΑ) και συνεχίζεται με την Πέργκολα της Αμαλίας. Είναι το σημείο όπου έκανε περίπατο κάθε απόγευμα ο Παλαμάς με το μπαστουνάκι του ενώ τα κορίτσια συνέρρεαν για να τον συναντήσουν.
Μετά θα δούμε το Κυπαρίσσι του Μπαρό, που ήταν ο πρώτος κηποτεχνικός της Αμαλίας, και το άγαλμα του Σπυρίδωνος Σαμάρα, που έγραψε τον Ολυμπιακό Ύμνο. Ακολουθεί ο Ιωάννης-Γαβριήλ Εϋνάρδος, ο ξεχασμένος Ελβετός τραπεζίτης και φιλέλληνας, μεγάλος φίλος του Καποδίστρια, που δίνει κι εκείνος δίπλα του το παρών με το άγαλμά του. Να πούμε πως το άγαλμα του Εϋνάρδου είναι το πρώτο άγαλμα που ανεγέρθηκε σε δημόσιο χώρο της Αθήνας.
Και έπονται κι άλλα, πολλά αγάλματα: ο Αριστοτέλης Βαλαωρίτης, που αναστάτωνε τη Βουλή με τις οξύθυμες αντιδράσεις του, ο Νικόλαος Ταμβάκης, που ήταν ο τελευταίος διοικητής του Εθνικού Κήπου και έγραψε ένα βιβλίο στο οποίο έχει καταθέσει όλη την πολύτιμη εμπειρία του, ο Έλληνας ποιητής Ζαν Μωρεάς, που έγινε διάσημος στη Γαλλία και ένωσε τους συμβολιστές υπό το σκήπτρο του μανιφέστου του».
Η διαδρομή του Θ. Γκόνη έχει, φυσικά, κι άλλους σταθμούς: «Θα δούμε τον Βράχο της Αμαλίας, έναν βράχο στον οποίο η άτεκνη βασίλισσα θρηνούσε για τα παιδιά που δεν μπορούσε να κάνει, αλλά κι ένα ατυχέστατο άγαλμα του Σολωμού, που είναι σαν να προσπαθούν να το κρύψουν από την κοινή θέα.
Πρόκειται γι' αυτό που σχολίασε ο Σεφέρης: "Η κόλαση των ποιητών είναι τέτοια αγάλματα". Αν και δεν απέφυγε αργότερα κι ο ίδιος μιαν ανάλογη μοίρα. Υπάρχουν επίσης το Βοτανικό Μουσείο και τα αγάλματα του Καλλέργη και του Μακρυγιάννη».
Μιλώντας για το νόημα της ξενάγησης στον Κήπο, ο Θ. Γκόνης παρατηρεί: «Είναι το ιδανικό των ποντοπόρων και των περιπατητών. Ξεκινάς για κάπου κι ο δρόμος σε βγάζει κάπου αλλού. Βλέπεις τα αγάλματα κι από εκεί πηγαίνεις στην ιστορία της Ελλάδας και αναλογίζεσαι τους κύκλους της παθολογίας που βασανίζουν τη νεοελληνική κοινωνία από καταβολής της.
Όπως κι αν έχει, είναι σημαντικό στις ημέρες μας να γίνεται ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων που μιλούν για τον Κήπο, έναν τόπο στον οποίο έδωσαν, ας μην το ξεχνάμε, το πρώτο τους ραντεβού ο Καρυωτάκης με την Πολυδούρη».
Η παράσταση «Εθνικός Κήπος» παρουσιάζεται έως τις 26 Ιουνίου στον Εθνικό Κήπο, στις 7 το απόγευμα, με ελεύθερη είσοδο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών σε σκηνοθεσία Θοδωρή Γκιόνη. Συμμετέχουν οι ηθοποιοί Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Ελένη Κοκκίδου, Κατερίνα Πατσιάνη και Μυρτώ Γκόνη και οι μουσικοί Μιχάλης Καλογεράκης και Παντελής Καλογεράκης.