Μετά από χρόνια σιωπής και αρνητικών άρθρων για την ελληνική κρίση, η γαλλική Liberation δείχνει να ερωτεύεται ξανά την Ελλάδα και τις ομορφιές της. Αλλά, πιστή στο εναλλακτικό πνεύμα της η γαλλική εφημερίδα δεν επισκέπτεται τα κοσμικά νησιά και τα πολυσύχναστα μέρη. Επαινεί τον Πειραιά και τα μαγαζάκια του, την Βουλιαγμένη, τις μικρές γειτονιές και το Μικρολίμανο. Και ερωτεύεται τα Αναφιώτικα, στην Πλάκα.
Γράφει χαρακτηριστικά:
«Πρέπει να ανέβεις πολύ ψηλά. Πρέπει να ξεπεράσεις τις ορδές των τουριστών που συνωστίζονται στα δρομάκια, στο Μοναστηράκι και στην Πλάκα, τις δύο γειτονιές που βρίσκονται στα πόδια της Ακρόπολης, και να πας ακόμη ψηλότερα, ακόμη κι αν δεν φαίνεται τίποτα.
Και ξαφνικά, έφτασες: απόλυτη σιωπή, ένας δαίδαλος από στενά και στριφογυριστά δρομάκια αλλά κυρίως μικρά σπιτάκια ασβεστωμένα, πνιγμένα στα τριαντάφυλλα και τα γιασεμιά που θυμίζουν σπίτια ψαράδων. Θα νόμιζε κανείς ότι βρίσκεται σε ένα ξεχασμένο νησί κι όχι στην καρδιά της Αθήνας.
Αυτά τα καθαρά και γεμάτα λουλούδια σπιτάκια είναι τα «Αναφιώτικα». Εδώ βρικόμαστε σε έναν ξεχωριστό κόσμο, σε απευθείας σύνδεση με ένα νησάκι 40 τ.χ. στο αρχιπέλαγος των Κυκλάδων: η Ανάφη έδωσε το όνομά της σε αυτή τη γειτονιά που σαν από θαύμα σώθηκε από την κατασκευαστική μανία. Αυτή η γειτονιά βρίσκεται στην Πλάκα, στα πόδια της Ακρόπολης, η οποία αναπλάστηκε με πεζόδρομους και εκτείνεται γύρω από το νέο και επιβλητικό Μουσείο που εγκαινιάστηκε το 2009. Μια επιτυχημένη ανάπλαση που μεταμόρφωσε την Πλάκα σε μια ευχάριστη ζώνη, αλλά την πρόσφερε στους πιο εύπορους, σε αυτούς που κρύβονται πλέον σε νεοκλασικές επιβλητικές βίλες, με ζωηρά χρώματα.
Τα Αναφιώτικα είναι κάτι άλλο και ήταν από πάντα μια γειτονιά προλετάριων: των διάσημων μαστόρων που έφτασαν το 1834 για να χτίσουν την Αθήνα, η οποία είχε καταστραφεί από τον πόλεμο της Ανεξαρτησίας εναντίον των Τούρκων. Αυτοί οι μάστορες έχτισαν το βασιλικό παλάτι που είναι σήμερα η Βουλή, στο κέντρο της πόλης. Ηρθαν από το μακρινό νησί τους και επέλεξαν να χτίσουν τα ίδια τους τα σπίτια ψηλά στο βράχο της Ακρόπολης, όπου εγκατέστησαν τις οικογένειές τους και την τέχνη τους.
Σήμερα πολλοί από τους κληρονόμους τους ζουν ακόμη εκεί. Απέφυγαν την έξωση μετά το 1981 όταν η τότε υπουργός Πολιτισμού και ηθοποιός Μελίνα Μερκούρη είχε διαφυλάξει αυτή την ιερή περίμετρο. Η φήμη λέει ότι και ο τραγουδιστής των Doors, Jim Morrison, ο οποίος πέθανε στο Παρίσι το 1971, είχε μείνει στα Αναφιώτικα. Τον καταλαβαίνουμε: το να βλέπεις την Αθήνα από εκεί ψηλά είναι ένα σπάνιο πλεονέκτημα».