Οι μεγαλύτερες ελλείψεις, όσον αφορά τους δασκάλους, εμφανίζονται στα σχολεία του Πειραιά, του Ηρακλείου της Κρήτης, της Δυτικής Αττικής, της Ηλείας, της Ευβοίας και της Ανατολικής Αττικής. Σε αυτά τα κενά δεν περιλαμβάνονται οι ανάγκες για τα σχολεία ειδικής αγωγής αλλά και για το ολοήμερο πρόγραμμα των 1.282 σχολικών μονάδων, το πρόγραμμα των οποίων αρχίζει στις 7 π.μ. και ολοκληρώνεται στις 4.15 μ.μ. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, το πρόβλημα είναι εντονότερο στα γυμνάσια και τα λύκεια των Κυκλάδων, του Ηρακλείου της Κρήτης, της Δυτικής Θεσσαλονίκης αλλά και της Ανατολικής Αττικής.
Μαθητές από 77 δημοτικά σχολεία της Κρήτης σχολούν πολλές φορές νωρίτερα από το κανονικό, εξαιτίας της έλλειψης εκπαιδευτικών ξένων γλωσσών. Το αποτέλεσμα είναι τα παιδιά να στερούνται τη διδασκαλία όχι μόνο της β' ξένης γλώσσας (Γαλλικά ή Γερμανικά), αλλά συχνά και της α' (Αγγλικά). Οι ώρες διδασκαλίας των ξένων γλωσσών, βάσει νόμου, δεν μπορούν να καλυφθούν από υπερωριακή απασχόληση των δασκάλων, όπως γίνεται, ώστε να καλύπτονται άλλα κενά, π.χ. των γυμναστών. Στο μεταξύ, οι πιέσεις που δέχονται οι γονείς, οι οποίοι πρέπει να επιλέξουν για τα παιδιά τους το σχολείο που αντιμετωπίζει το μικρότερο πρόβλημα, είναι έντονες, ενώ αρνητική είναι η ψυχολογία τόσο των μαθητών που βρίσκονται στον «αέρα» όσο και των εκπαιδευτικών που δεν μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους αξιοπρεπώς.
H A' Aθήνας διαθέτει 91 ολοήμερα δημοτικά σχολεία, εκ των οποίων στα 47 δεν υπάρχει δάσκαλος για τη μελέτη και την προετοιμασία των παιδιών για την επόμενη ημέρα, που είναι μια από τις βασικές δραστηριότητες του ολοήμερου προγράμματος. Το υπουργείο Παιδείας, από την πλευρά του, εξηγεί πως τα περίπου 2.200 κενά, δεν γίνεται να καλυφθούν, καθώς δεν προβλέπεται πρόσληψη τόσων συμβασιούχων. Κατά συνέπεια, στα σχολεία που υπάρχουν κενά, οι δάσκαλοι των άλλων τμημάτων του ίδιου σχολείου αναλαμβάνουν και τους μαθητές αυτών που δεν έχουν δάσκαλο, με αποτέλεσμα η ποιότητα του μαθήματος να είναι κάτω του μετρίου.
Αυξημένο το άγχος μαθητών και εκπαιδευτικών, καθυστερεί η έναρξη της σχολικής χρονιάς
Το υπουργείο διαθέτει συνολικά μόνο 235 πιστώσεις για προσλήψεις αναπληρωτών, εκ των οποίων οι 45 είναι από τον κρατικό προϋπολογισμό και οι 190 από το ΕΣΠΑ. Όλες δεν μπορούν να καλύψουν τα κενά, διότι ενώ οι 45 του κρατικού προϋπολογισμού δεν έχουν περιορισμό, οι 190 πιστώσεις από ευρωπαϊκά κονδύλια μπορούν να καλύψουν συγκεκριμένες δράσεις και γεωγραφικές περιοχές, που πιθανόν να μην παρουσιάζουν ελλείψεις προσωπικού.
Στο μεταξύ, περισσότεροι από 15.000 εκπαιδευτικοί -6.030 από την πρωτοβάθμια και 9.126 από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση - ζητούν φέτος μετάθεση, καθώς επί σειρά ετών βρίσκονται «εγκλωβισμένοι» σε σχολεία εκτός του τόπου μόνιμης διαμονής τους. Το σύστημα έχει δημιουργήσει ουσιαστικά μια "διευκόλυνση" στους εκπαιδευτικούς μέσω του θεσμού των μεταθέσεων λόγω αδυναμίας οργάνωσης των δομών του.
Από το 2012 έως και το 2014 στο χώρο της εκπαίδευσης, στη σύνταξη βγήκαν περίπου 16.000 άνθρωποι, ενώ από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, θα συνταξιοδοτηθούν περισσότεροι από 5.000. Το 2012 σημειώθηκαν 4.872 παραιτήσεις, το 2013, 5.817 ενώ το 2014 άγγιξαν τις 5.262.
Φωτογραφίες: Julian Pacaud