Η ιστορία των υποσυνείδητων μηνυμάτων στον κόσμο του θεάματος κρατά χρόνια. Συχνά οι ειδικοί κάνουν λόγο για υπονοούμενα σε ταινίες, τραγούδια και διαφημίσεις. Εικόνες που τρέχουν με ταχείς ρυθμούς στην οθόνη έτσι ώστε να μην μπορεί να τις αντιληφθεί το μάτι του θεατή, στίχοι που διαβάζονται ανάποδα, σκηνές που ξεπροβάλλουν στο πλάνο και εισβάλλουν στο υποσυνείδητό χωρίς να το αντιληφθούμε. Τι γίνεται, όμως, όταν τα μηνύματα αυτά υπάρχουν σε παιδικά προγράμματα;
Στην Αμερική, οι «κυνηγοί υποσυνείδητων μηνυμάτων» (subliminal messages hunters-SMH) ξεψαχνίζουν κάθε καινούργια ταινία -και δη παιδική- έτσι ώστε να ανακαλύψουν κρυμμένα μηνύματα, ενώ στη συνέχεια τα αναρτούν στο youtube και στα blogs τους. Η Disney δεν κατέχει πια το μονοπώλιο στην παραγωγή ταινιών κινουμένων σχεδίων, δεδομένου ότι οι εταιρείες Dreamworks και Pixar έχουν μπει για τα καλά στο παιχνίδι. Κατά συνέπεια, η παραγωγή φιλμ γίνεται με ταχύτερους ρυθμούς. Οι υποστηρικτές της θεωρίας των υποσυνείδητων μηνυμάτων επιρρίπτουν ευθύνες στις εταιρείες παραγωγής, ενώ τις κατηγορούν πως δημιουργούν ταινίες με επικίνδυνο για τα παιδιά περιεχόμενο. Αν κάτι τέτοιο ισχύει, εκτός από τη σύγχυση που προκαλείται, το αποτέλεσμα είναι οι θεατές να λαμβάνουν μηνύματα διαφορετικά από εκείνα που ο ίδιος ο Disney είχε αρχικά την πρόθεση να μεταδώσει.
Στην σκηνή όπου ο Αλαντίν και η Τζασμίν ετοιμάζονται να πετάξουν με το μαγικό χαλί, ο Αλαντίν την φωνάζει να τον συνοδέψει, ενώ στην συνέχεια ακούγεται να ψιθυρίζει «Τeenagers take off your clothes». Η εταιρεία υποστήριξε ότι το σενάριο της ταινίας θέλει τον Αλαντίν να λέει «C'mon . . . good kitty. Take off and go.» Σαφώς το μήνυμα δεν ακούγεται ξεκάθαρα. Ωστόσο, πάντα υπάρχουν κι αυτοί που επιμένουν πως αν κανείς παρατηρήσει τη σκηνή με προσοχή το ξεχωρίζει.
Στο «βασιλιά των λιονταριών» μπορούμε επίσης να εντοπίσουμε υποσυνείδητα σεξουαλικά μηνύματα, σύμφωνα με τις απόψεις των ειδικών. Μία επίμαχη σκηνή είναι αυτή στην οποία ο Σίμπα γονατίζει κοιτώντας τον έναστρο ουρανό κι ένα σύννεφο σκόνης υψώνεται από πάνω του. Η σκόνη σχηματίζει σιγά σιγά την λέξη «SEX» με κάθε γράμμα να ξεθωριάζει καθώς εμφανίζεται το επόμενο.
Στη «Μικρή Γοργόνα» στη σκηνή του γάμου των ηρώων Έρικ και Ούρσουλα, ο επίσκοπος εμφανίζεται να έχει στύση. Είναι ντυμένος με το επίσημο ένδυμά του, αλλά εκ πρώτης όψεως είναι δύσκολο να αντιληφθεί κανείς την διαφορά ανάμεσα στο παντελόνι του και τον χιτώνα. Λίγα δευτερόλεπτα αργότερα, βέβαια, ο θεατής βλέπει ότι το μυστηριώδες... εξόγκωμα δεν είναι τίποτε άλλο παρά το γόνατο του επισκόπου. Ο γραφίστας της Disney υποστήριξε ότι αυτό που εμφανίζεται τελικώς είναι το αποτέλεσμα μιας βιαστικής επεξεργασίας της εικόνας μέσα από τον υπολογιστή.
Τον Ιανουάριο του 1999 η Disney ανακοίνωσε την ανάκληση μιας παρτίδας ταινιών με τον τίτλο «Οι Διασώστες» επειδή περιείχαν ένα «προκλητικό δεύτερο πλάνο». Μόλις στην αρχή της ταινίας, κι ενώ οι ήρωες Μπιάνκα και Μπερνάρντ πετούν πάνω από την πόλη μέσα σε μια κονσέρβα, η εικόνα μιας γυμνόστηθης γυναίκας πίσω από ένα παράθυρο εμφανίζεται στο φόντο. Αντίθετα με τα υπόλοιπα φημολογούμενα κρυμμένα μηνύματα, το συγκεκριμένο είναι ευδιάκριτο και θεωρήθηκε ότι υπάρχει στην ταινία για κάποιο λόγο. Η εταιρεία υποστήριξε ότι για αυτό δεν ευθύνεται κανένας από τους συνεργάτες της, αλλά ότι η ζημιά έγινε στο επίπεδο της μεταπαραγωγής, δηλαδή στο μοντάζ. Τελικώς η Disney απέσυρε 3,4 εκατ. αντίτυπα της ταινίας προκειμένου, όπως ανακοίνωσε, «να κρατήσει την υπόσχεσή της προς τις οικογένειες ότι η διασκέδαση των παιδιών τους είναι η πρώτη της προτεραιότητα».
Στην ταινία «Ποιος παγίδευσε τον Ρότζερ Ράμπιτ» υπάρχει ένα στιγμιότυπο στο οποίο η Τζέσικα πηδάει έξω από ένα ταξί. Το επόμενο δευτερόλεπτο η φούστα της είναι ανασηκωμένη και τα πόδια της γυμνά. Το μήνυμα θεωρήθηκε όχι μόνο σεξιστικό αλλά και φαλλοκρατικό. Σύλλογοι κακοποιημένων γυναικών από το Τέξας κατηγόρησαν την Disney για προσβολή της γυναικείας αξιοπρέπειας και προβολή διαστρεβλωμένων προτύπων στους νέους, ενώ κινήθηκαν νομικά εναντίον της.
Η αλήθεια δεν πρόκειται να αποκαλυφθεί ποτέ και κανείς δεν θα μάθει αν όντως έχουμε να κάνουμε με εικόνες που παρουσιάστηκαν εσκεμμένα ή απλά για τυχαία περιστατικά. Όπως και να ‘χει οφείλουμε πάντα να σκεφτόμαστε λίγο πιο πονηρά, δεδομένου ότι με βάση τους νόμους του μάρκετινγκ, η δυσφήμιση είναι η καλύτερη διαφήμιση...