Το τέλος της πώλησης αναψυκτικών σε όλα τα σχολεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από τα τέλη του 2018 ανακοίνωσε η ευρωπαϊκή βιομηχανία αναψυκτικών, σε μια προσπάθεια πραγματοποιήσης περισσότερων δράσεων για την προώθηση της υγιεινής διατροφής στα σχολεία.
Η απόφαση της UNESDA αφορά στον τερματισμό όλων των πωλήσεων αναψυκτικών σε δημοτικά σχολεία και των σχετικών διαφημίσεων που απευθύνονται σε ανήλικους κάτω των 12 ετών και αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής, η οποία περιλαμβάνει ως κεντρικό στόχο τη μείωση της ζάχαρης στα αναψυκτικά κατά 10% έως το 2020.
Ο πρόεδρος της UNESDA Stanislas de Gramont, δήλωσε ότι η απόφαση αυτή θα διασφαλίσει το ότι η βιομηχανία δεν θα παρέχει αναψυκτικά με πρόσθετα ζάχαρη στους νέους στη διάρκεια της σχολικής ημέρας.
Στη σταδιακή διαδικασία αφαίρεσης της προστιθέμενης ζάχαρης από τα αναψυκτικά και την εισαγωγή «αρνητικών θερμίδων» έχει επικεντρωθεί η ευρωπαϊκή βιομηχανία αναψυκτικών.
Οι παραγωγοί αναψυκτικών της ευρωπαϊκής οργάνωσης UNESDA, πέτυχαν κατά μέσο όρο μείωση των θερμίδων στα προϊόντα τους κατά 12% μεταξύ του 2000 και του 2015.
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), η παιδική παχυσαρκία αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα δημόσιας υγείας του αιώνα, αυξάνοντας τον κίνδυνο εκδήλωσης καρδιακών παθήσεων, του διαβήτη και διαφόρων μορφών καρκίνου.
Η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε ενέργεια και η έλλειψη σωματικής άσκησης θεωρούνται γενεσιουργός αιτία της παχυσαρκίας στα παιδιά. Σε σχετική έκθεσή του για το 2017, ο ΠΟΥ ανέφερε ότι: «Η πρόσληψη σακχάρων προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία, όσον αφορά το υπερβολικό βάρος και την παχυσαρκία».
Ο αντιπρόεδρος της PepsiCo και μέλος της UNESDA, Cesar Melo, δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «τα παιδιά και οι έφηβοι αποτελούν ένα ιδιαίτερο κοινό που χρήζει προσοχής. Έχουμε πλήρη επίγνωση του ρόλου μας, προκειμένου να επιτρέψουμε στους νέους καταναλωτές να προβαίνουν σε υγιεινές επιλογές».
Η εκπρόσωπος της ευρωπαϊκής οργάνωσης καταναλωτών BEUC Emma Calvert πρόσθεσε ότι πρέπει να υπάρξουν συντονισμένες δράσεις, ώστε οι αυτόματοι πωλητές τροφίμων να περιλαμβάνουν φρούτα και δημητριακά ολικής αλέσεως.
Τα όρια της αυτορρύθμισης
Η UNESDA δήλωσε ότι η απόφασή της να σταματήσει η προβολή διαφημίσεων σε ανήλικους οδήγησε σε μείωση των πωλήσεων αναψυκτικών στα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από 54% του συνόλου το 2006, σε 38% το 2015.
Επιπρόσθετα, η BEUC απηύθυνε έκκληση προς τις κυβερνήσεις της ΕΕ να προχωρήσουν στην επιβολή δεσμευτικών κανόνων.