ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Barbie και... άντρες με μούσκουλα τα στερεότυπα των media

Tweet
Share
Tweet
Share

Του Πάνου Τσαγκαράκη

Τα καθοδηγούμενα, μακροχρόνια στερεότυπα, που συνεχίζουν και συντηρούν τα media, για τα μεγέθη και το βάρος γυναικών και ανδρών, παίζουν σημαντικό ρόλο στην αγορά εργασίας και για τα δύο φύλα. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγουν σχετικές μελέτες, οι οποίες δείχνουν ότι οι λεπτές γυναίκες πληρώνονται περισσότερο από τις μεσαίου βάρους και υπέρβαρες συναδέλφους τους, ενώ οι άνδρες, «τιμωρούνται» κανονικά όταν είναι αδύνατοι.

Λιγότερο βάρος σημαίνει περισσότερα χρήματα για τις γυναίκες, αλλά όχι και για τους άνδρες που ζυγίζουν 25 κιλά λιγότερο από το κανονικό (ποιο είναι άραγε αυτό;).

Έτσι, οι λεπτές γυναίκες κερδίζουν μεγαλύτερους μισθούς, της τάξης των16.000 δολαρίων ετησίως. Ενώ οι γυναίκες που ζυγίζουν 25 κιλά περισσότερο, κερδίζουν περίπου14.000 δολάρια λιγότερα. Το να είσαι αδύνατος όμως όταν είσαι άνδρας, δεν είναι επικερδές. Και αυτό διότι κερδίζουν περίπου 8.000 δολάρια- κατά μέσο όρο – λιγότερα, από τους συναδέλφους τους που ζυγίζουν περισσότερο. Οι μυώδεις, με γυμνασμένα σώματα άνδρες αμείβονται περισσότερο (τουλάχιστον μέχρι να φτάσουν στο σημείο να γίνουν υπέρβαροι).

Στις μέρες μας είναι γεγονός ότι τα πρότυπα που παίρνουν τα παιδιά, από την τηλεόραση, τα περιοδικά κλπ, είναι τύπου Barbie για τα κορίτσια ή Χ MEN για τα αγόρια. Μεγαλώνοντας προσπαθούν να τους μοιάσουν, με αποτέλεσμα τα κορίτσια να επιθυμούν να είναι εξαιρετικά αδύνατα, και τα αγόρια μεγαλόσωμα και δυνατά.

Macho men

Σε αντίθεση με παλαιότερες εποχές που το κυρίως ζητούμενο ήταν βελτιωθεί το βιοτικό επίπεδο, ενισχύοντας τις γνώσεις, το μυαλό και την προσωπικότητα.

Τα στερεότυπα αυτά, φαίνεται όμως πως δεν μετράνε μόνο στη ζωή αλλά έχουν σημασία καις την εργασία. Έτσι, οι υπέρβαρες γυναίκες, έχουν μεγάλη δυσκολία να ανεβούν τα σκαλιά της επιτυχίας στην εργασία τους, όπως δείχνει σχετική μελέτη, στην οποία καταδεικνύονται όχι μόνο τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην εξεύρεση εργασίας, αλλά και όταν εργάζονται, στο ύψος της αμοιβής τους.

"Οι εργοδότες, δεν σκέπτονται αυτά τα πράγματα, όταν αξιολογούν κάποιον "δηλώνει ηTeresa Rothausen-Vange, καθηγήτρια management στο University του St. Thomas."Δεν λένε πως το συγκεκριμένο στέλεχος είναι μια αδύνατη γυναίκα και για το λόγο αυτό θα της δώσουμε αύξηση. Αλλά όπως δείχνει η έρευνα, αν οι εργοδότες έχουν να επιλέξουν μεταξύ δυο βιογραφικών –τα οποία ανταποκρίνονται σε όλες τις προϋποθέσεις για μια θέση – ο πιο ελκυστικός σωματικά, είτε είναι γυναίκα, είτε ένας γεροδεμένος άντρας, θα έχει προβάδισμα".

Γενικά, οι άνθρωποι έχουν μια σαφή, υποσυνείδητη όμως, αντίδραση απέναντι στα διάφορα είδη σωματότυπου γυναικών και ανδρών. Για παράδειγμα, θεωρούν ότι οι πολύ λεπτοί άνδρες, έχουν λιγότερο ανδρισμό. Ειδικά για τους αμερικανούς, τοπρότυπο του ηγέτη είναι ψηλός, δυνατός και ανέκφραστος. Για τις γυναίκες, θεωρούν ότι μια εξαιρετικά λεπτή φιγούρα,συνθέτει την εικόναμιας επιτυχημένης γυναίκαςσε όλους τους τομείς.

Ακόμα, θεωρείται πως οι υπέρβαροι άντρες, είναι γνωστοί ως «απείθαρχοι, ανέντιμοι και λιγότερο παραγωγικοί». Οι ερευνητές επισημαίνουν, ότι εργοδότες και εργαζόμενοι συνδέουν τις αρχές της αυτοπειθαρχίας, της ικανότητας για σκληρή εργασία και της θετικότητας, με τους λεπτούς και γυμνασμένους εργαζόμενους.

Η επιρροή των Media

Δεν είναι μυστικό, ότι τα Μαζικά Μέσα Ενημέρωσης σχετίζονται με πολλά από αυτά που υπαγορεύουν αυτή την εικόνα, την οποία στο τέλος της ημέρας η κοινωνία μας αποδέχεται ευχάριστα. Η «βιτρίνα» των παλιότερων τηλεοπτικών shows, όπως "Mad Men" και "NCIS" δείχνουν δυνατούς άντρες με σαφέστατο look. Ενώ το "Cougartown", από την άλλη πλευρά, τιμά την αδύνατη γυναίκα καριέρας, όπως η ηρωίδα Jules Cobb (Courteney Cox), μια επιτυχημένη μεσίτρια, η οποία δηλώνει (αν είναι δυνατόν), ότι ποτέ δεν έφαγε αληθινό παγωτό, γιατί την απασχολεί πολύ η σιλουέτα της! "Μας λένε συνεχώς, ότι πρέπει να είμαστε αδύνατες σαν γυναίκες" δήλωσε σε συνέντευξη της, η Traci Mann, καθηγήτρια ψυχολογίας, στο University of Minnesota. Συμπληρώνοντας ότι "κάθε χαρακτήρας, σε κάθε TV show και σε κάθε περιοδικό είναι λεπτός, διαφορετικά αποτελεί αντικείμενο χλευασμού." 

Τώρα, θα μου πείτε, ότι ζούμε σε ένα σκληρό και ακατανόητο κόσμο, και θα συμφωνήσω μαζί σας. Αυτό, όμως, που δεν αντιλαμβάνομαι είναι τι σχέση έχουν με το βάρος, οι ανθρώπινες αξίες, η ικανότητα, η αποδοτικότητα, η παραγωγικότητα και η εντιμότητα των ανθρώπων. Είναι προφανές, ότι κάποιοι στα media διεθνώς και στη χώρα μας μπλέκουν "την… πέννα, με τη… χτένα!"

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: Προηγούμενο θέμα Επόμενο θέμα

Προσθήκη σχολίου

Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman