Σκοτεινό παρελθόν
Στις αρχές του '60 ο Μόσακ πήρε την οικογένειά του κι έφυγε από τη Γερμανία για να εγκατασταθεί στον μακρινό Παναμά. Εκεί στρατολογήθηκε πράκτορας της CIA με αποστολή να συγκεντρώνει πληροφορίες για την Κούβα του Κάστρο. Τα αμερικανικά αρχεία που επικαλείται το ICIU, το Διεθνές Κονσόρτσιουμ Ερευνητών Δημοσιογράφων, δείχνουν πως η «καριέρα» του είχε ξεκινήσει πολύ νωρίτερα στη Γερμανία.
Ο γιος του, Γιούργκεν Μόσακ, είναι ο ιδρυτής της δικηγορικής φίρμας του Παναμά Μοσάκ -Φονσέκα (Mossfon) όπως την αποκαλούν οι πελάτες της- της εταιρείας που βρίσκεται στο επίκεντρο των αποκαλύψεων της υπόθεσης "Panama Papers", του διεθνούς δικτύου απόκρυψης πλούτου που δούλευε επί 40 χρόνια για λογαριασμό των ζάμπλουτων και ισχυρών του πλανήτη.
Στη δίνη των αποκαλύψεων οι ρεπόρτερ της "Ζιντόϊτσε Τσάϊτουνγκ", της έγκριτης γερμανικής εφημερίδας από την οποία άρχισε να ξετυλίγεται το κουβάρι του σκανδάλου, ζήτησαν από τις γερμανικές μυστικές υπηρεσίες με επίσημο αίτημά τους στοιχεία για τον πατέρα Μόσακ. Η απάντηση που πήραν ήταν ότι υπάρχει φάκελος για το εν λόγω πρόσωπο, αλλά το περιεχόμενό του δεν μπορεί να αποκαλυφθεί διότι "ενδέχεται να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας"... Να εξηγεί αυτό άραγε την «αδιαφορία» που επέδειξε όταν του προσφέρθηκαν στοιχεία, ο Βόλφγκανγκ Σόϊμπλε;
Πως στήνεται το κόλπο
Το επιχειρηματικό μοντέλο της Mossack Fonseca είναι απλό. Με ταρίφα 1.000 δολάρια ιδρύεις ανώνυμη εταιρεία, όπου θέλεις. Το προσωπικό της φίρμας ξεπερνά τους πεντακόσιους ανθρώπους σε περισσότερα από 40 "παραρτήματα" σε όλο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων τρία στην Ελβετία και οκτώ στην Κίνα, αλλά και τη Μάλτα, το Γιβραλτάρ, την Κύπρο.
Με μια έξτρα χρέωση η φίρμα σου εξασφαλίζει διευθυντικό προσωπικό, ακόμα και "μετόχους", συσκοτίζοντας το στάτους γύρω από το ποιος είναι το πραγματικό αφεντικό. Εξωτερικά η εταιρεία αυτή είναι ένα «μαύρο κουτί», κανείς δεν ξέρει και δεν μπορεί να δει τι υπάρχει μέσα.
Η Mossack Fonseca εξηγεί στους αδαείς ότι ουδέποτε συνεργάζεται απευθείας με τον τελικό πελάτη. Μιλάει μόνον με τους μεσάζοντες εκπροσώπους τους, π.χ. τράπεζες ή διαχειριστές περιουσιακών στοιχείων.
Αν πάντως ο τελικός πελάτης θέλει να ξέρει από πρώτο χέρι τι γίνεται με την υπόθεσή του, του παρέχονται ανώνυμες διευθύνσεις email για να επικοινωνεί μαζί της με ψευδώνυμα όπως "Γουίνι δε Που", "Χάρι Πότερ", "Αζκαμπάν", "γιος", "κόρη" κλπ...
Σύμφωνα με το ICIU, η Mossack Fonseca θεωρείται σήμερα "μια από τις πέντε μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κόσμου με ειδικότητα τις χονδρικές πωλήσεις υπεράκτιου οικονομικού απορρήτου".