Youtube Kids, για ακόμα μικρότερους χρήστες
Στο μεταξύ «ανέβηκε» πριν από λίγες ημέρες το νέο youtubekids σχεδιασμένο αποκλειστικά για παιδιά προσχολικής ηλικίας. Η Google θέτει το νέο της προϊόν στην υπηρεσία τόσο των μικρών χρηστών του διαδικτύου όσο και των γονέων οι οποίοι μπορούν να αφήσουν τα παιδιά τους να σερφάρουν στο youtube χωρίς τους κινδύνους που κρύβει το διαδίκτυο. Σε πρώτη φάση προωθείται στις ΗΠΑ, ενώ σε δεύτερο χρόνο θα διοχετευθεί στην παγκόσμια αγορά. Παρέχει στους γονείς δυνατότητες ελέγχου του περιεχομένου που παρακολουθούν τα παιδιά, ρυθμίσεις έντασης, χρονοδιακόπτη και περιορισμούς αναζήτησης. Η αγορά έρχεται να ικανοποιήσει τις αυξανόμενες ανάγκες των ολοένα και μικρότερων ηλικιακά χρηστών.
Οι Έλληνες μαθητές όλο και πιο εξοικειωμένοι με το Διαδίκτυο
Το διαδίκτυο αναμφισβήτητα έχει εισχωρήσει για τα καλά στη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου. Οι νέοι, ακόμα και από την παιδική τους ηλικία, σπαταλούν ώρες στην ενασχόλησή τους τόσο με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όσο και με τα διαδικτυακά παιχνίδια. Τα εν λόγω έρχεται να αποδείξει μια νέα ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα έρευνα που πραγματοποίησε το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας και η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος. Αντικείμενο αυτής είναι η χρήση του διαδικτύου από τους μαθητές. Η μελέτη διεξήχθη με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς Πλοήγησης στο Διαδίκτυο στις 13 Φεβρουαρίου, ενώ από αυτή προέκυψαν εντυπωσιακά συμπεράσματα για το πόσο οι νέοι είναι εξοικειωμένοι με το ίντερνετ στη σύγχρονη εποχή.
Όπως προκύπτει, το 99,4% των μαθητών χρησιμοποιεί το διαδίκτυο, ενώ μόλις το 0,6% δεν το συνηθίζει. Κρίνοντας από τις μετρήσεις των παιδιών που συμμετείχαν στην έρευνα, τα περισσότερα από αυτά ξεκίνησαν να ασχολούνται με το χώρο του διαδικτύου σε ηλικία 8 ετών. Ωστόσο, μεγάλο είναι και το ποσοστό εκείνων που άρχισαν να «σερφάρουν» πριν ακόμα πάνε στο σχολείο, σε ηλικία 5 ετών. Τα διαγράμματα που παρουσιάζονται διαμορφώθηκαν με βάση τις απαντήσεις των Ελλήνων μαθητών.
Πρόληψη και όχι απαγόρευση
Τα ερωτήματα που τίθενται σαφώς στο σημείο αυτό για την ασφάλεια των νέων και τους κινδύνους που επιφυλάσσουν ανάλογες τακτικές, είναι πολλά. Πρόσφατα το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας και η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος πραγματοποίησε το Τέταρτο Προγραμματισμένο Συνέδριο με θέμα την ασφαλή πλοήγηση. Ιδιαίτερη δε έμφαση δόθηκε στην πρόληψη και όχι στην απαγόρευση, κυρίως για τα παιδιά.
Ο Υπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Νίκος Βούτσης, στο πλαίσιο αυτό, είχε μιλήσει για τη σημασία του κοινωνικού ρόλου της αστυνομίας που οφείλει να δρα και για τα «εγκλήματα» που διαπράττονται στον κυβερνοχώρο. Η συγκεκριμένη αρμοδιότητα της υπηρεσίας, τη φέρνει πιο κοντά με τα μικρά παιδιά και κυρίως με τους γονείς.
Στην ίδια εκδήλωση, ο αναπληρωτής υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Γιάννης Πανούσης σημείωσε ότι δεν είναι όλοι οι άνθρωποι ανιδιοτελείς, καθώς υπάρχουν και εκείνοι που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, αυτό το μέσο της πλανητοποίησης των αξιών και της επικοινωνίας, για ίδιον όφελος και για πολύ επικίνδυνες δραστηριότητες.
Απαραίτητη η τεχνογνωσία για την αγορά εργασίας
Με στόχο την περαιτέρω εξοικείωση αλλά και ενημέρωση των μαθητών για τη χρήση του διαδικτύου, η πληροφορική, ήδη έχει ενταχθεί ως μάθημα του Δημοτικού στα εκπαιδευτικά συστήματα προηγμένων χωρών, όπως η Γαλλία και η Γερμανία, την ώρα που στη χώρα μας το μάθημα διδάσκεται μεν, με λιγότερο σύγχρονα εργαλεία και εφαρμογές δε.
Μελέτες αποδεικνύουν πως ένας νέος, έχοντας γνώσεις προγραμματισμού, θα έχει ευκολότερη πρόσβαση στην αγορά εργασίας, ενώ αυτόματα θα γίνεται ανταγωνιστικός. Οι ερευνητές επισημαίνουν πως πλέον στοιχειώδεις δεξιότητες προγραμματισμού θα απαιτούνται πλέον από τους υποψηφίους και θα περιλαμβάνονται στις περιγραφές πολλών θέσεων εργασίας στο άμεσο μέλλον.
Αισιόδοξο είναι το γεγονός πως ήδη διεξάγονται σχολικές επισκέψεις από ειδικούς, ενώ σε πολλές περιοχές της Ελλάδος πραγματοποιούνται ενημερωτικά σεμινάρια και workshops μέσα από τα οποία οι εκπαιδευτές θα παρέχουν στοχευμένη ενημέρωση στους νέους για τον προγραμματισμό και τις προοπτικές του. Απώτερος σκοπός είναι εντός του 2015 όλο και περισσότεροι μαθητές να εξοικειωθούν με το διαδίκτυο και την τεχνογνωσία, συνδυάζοντας παράλληλα την κριτική σκέψη και την σωστή αποκωδικοποίηση μηνυμάτων. Ήδη έχουν προγραμματιστεί 25 εργαστήρια σε όλη την Ελλάδα, ενώ αναμένεται μέσα στη χρονιά αυτά να φτάσουν τα 50.